Totalt handlar det om svindlande tre miljarder dollar, nästan 25 miljarder svenska kronor som plöjts ned i sponsring inför spelen i Tokyo. De 47 tyngsta sponsorerna har dock börjat att sondera terrängen för hur man ska hantera den uppkomna situationen där majoriteten japaner vill se att spelen ställs in, skriver tidningen Financial Times.
Till sin hjälp har man tagit in en rad marknadskonsulter som ska undersöka om det kan vara ett alternativ att helt enkelt välja bort marknadsföring.
– Företag hade hoppats på att lyfta deras varumärken genom att sponsra tävlingarna men det har blivit svårt att aktivt lyfta att man sponsrar Tokyo-OS, säger en person nära Japans branschorganisation med 212 medlemsföretag knutna till reklambranschen.
Två kampanjer
En annan person som är knuten till 14 globala sponsorer uppger för tidningen att flera företag nu utarbetat två vitt skilda kampanjer för att i sista minuten avgöra vilken som är mest lämplig.
– De vill avvakta och se om motståndet till spelen kommer att minska. Om så inte är fallet är de bekymrade att OS i stället kommer att förstöra deras varumärken, uppger en personen för Financial Times.
– Samtidigt har andra kampanjer stoppats när de i stället skulle ha förstärkts inför OS.
Ett exempel är sportföretaget Asics som nyligen inlett en tv-kampanj med idrottare men OS-ringarna syns bara en kort stund i slutet av reklamjingeln.
Ett positivt besked för företagen är dock att den allmänna opinionen stillats något i takt med att vaccinationsprogrammet tagit fart i Japan. I en nyligen publicerad undersökning var 62 procent av de tillfrågade emot OS mot 80 procent för en månad sedan.