Störtbågens revansch: "Har räddat liv"

Det började som en utskälld och ifrågasatt uppfinning. Men efter att ha räddat livet på Romain Grosjean i helgens dramatiska formel 1-lopp i Bahrain har cockpitskyddet halo fått upprättelse.
–Det var väl spiken i kistan för de som inte tyckte att halo skulle sitta på en formelbil, säger F1-kommentatorn Janne Blomqvist.

Romain Grosjean bil brann upp efter kraschen i Bahrain. Arkivbild.

Romain Grosjean bil brann upp efter kraschen i Bahrain. Arkivbild.

Foto: Brynn Lennon/AP/TT

Sport2020-12-03 12:50

F1-säsongen fortsätter på söndag med ett nytt lopp i Bahrain.

Sporten är skakad efter den otäcka kraschen förra helgen då Romain Grosjeans bil brakade in i skyddsräcket, klövs i två delar och fattade eld. Trots det kunde den 34-årige fransmannen ta sig ur bilen på egen hand, och föras till sjukhus med lättare brännskador samt skador på revbenen.

Efteråt skickade han en hälsning på Instagram där han tackade det ofta kritiserade cockpitskyddet halo, för att han fortfarande var vid liv.

"Jag är okej, nästan okej i alla fall. Tack för alla meddelanden, Jag var inte positiv till halo för några år sedan, men jag tycker att det är en av de bästa sakerna som har införts i formel 1. Utan den hade jag inte kunnat prata med er i dag".

"Ifrågasatt pryl – vilket är absurt"

Formel 1 har chockats av en rad dödsfall sedan starten 1950, där det mest omtalade är Aryton Sennas krasch på italienska Imola 1994. För svensk del handlar det om Ronnie Peterson som dog efter en olycka på Monzabanan 1978.

Sedan dess har säkerheten skärpts och säsongen 2018 infördes den nya störtbågen.

Halo är en titanbarriär som sitter runt cockpit för att skydda förarens huvud, främst från flygande föremål. Skyddet är designat för att absorbera krafter upp till 116 kilonewton (drygt 11 800 kilo) från olika håll och väger därför flera kilo.

Störtbågen mötte hård kritik och splittrade motorvärlden. Det handlade delvis om hur viktökningen skulle påverka körningen och om sikten skulle bli sämre – men främst var det för att den ansågs förfula formel 1-bilar.

– Det har varit en ifrågasatt pryl redan från start, vilket är absurt om man ser till varför den sitter där. Det kan jag tycka är det mest beiga med alltihop. Alla klagomål kring halon handlade om hur den såg ut och vad den gjorde med Formel 1:s dna. "Det ska vara riskfyllt att köra formel 1, bla, bla, bla", säger motorjournalisten och F1-kommentatorn Janne Blomqvist.

"Utan det hade Romain inte överlevt"

Blomqvist avfärdar argumenten om att bågen skulle ta bort tjusningen och faran med sporten och pekar på nyttan den gjort på kort tid.

– Den där typen av diskussion finns alltid så länge inget händer. Sedan vänder opinionen när något inträffar och då säger alla "jag var emot halo, men jag har ändrat mig". Det är klart att ni har, för nu har den räddat liv. Det var därför den satt där från första början, säger han.

– Det är ett förbannat bra skydd och utan det hade Romain inte överlevt.

Romain Grosjean står över racet på söndag – säsongens näst sista – och ersätts av Haas-stallets 24-årige reservförare Pietro Fittipaldi.

Fakta: Störtbågen halo

Haloskyddet infördes 2018 som en säkerhetsåtgärd, då huvudet ansågs vara för oskyddat.

Konstruktion: Bågen är gjord i titan och designad för att absorbera krafter upp till 116 kilonewton (drygt 11 800 kilo).

Användning: Utöver formel 1 används skyddet också inom formel 2, formel 3 och formel E. Nästa säsong kommer även formel 4 att omfattas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!