Det har varit ett tungt år för Thed Björk. Inte bara för att coronapandemin försenat säsongen.
Under sommaren gick hans pappa bort efter en tids sjukdom. Föräldrarna har varit Thed Björks största supportrar genom hela karriären.
– Han har varit så stolt över mig och mina bröder, säger Thed Björk.
Björk hoppade in som gästförare när Porsche Carrera Cup säsongsstartade i Falkenberg i juli. Det var tänkt att det skulle bli ett lopp som pappan skulle ha kunnat komma till och se sin son köra en sista gång. Men så blev det inte. Ett par dagar innan kom slutet.
– Den där helgen blev speciell. Jag fick bearbeta många tankar i stället. Det var skönt att få göra det där och då. Annars hade jag fått göra det nästa gång jag tävlat, och det hade blivit i WTCR-premiären, säger Björk.
Sex tävlingar
Nu känner han sig bättre mentalt förberedd för årets stora utmaning.
WTCR-säsongen är stympad. Hela den asiatiska delen, med flera av Björks favoritbanor, är struken. Återstår gör sex tävlingshelger i Europa där några av banorna är helt nya på programmet. Vare sig Adria utanför Bryssel eller Zolder i norra Italien har funnits med tidigare och Björk har aldrig tävlat på någon av dem.
Han hävdar ändå att han redan känner banorna väl. Han har suttit i simulatorn på Cyan Racings kontor i Mölndal in i det sista och nött in växlingar, inbromsningar och kurvor.
Ny teamkompis
Trots seger i teammästerskapet 2019 har Cyan Racing gjort rockader i uppställningen. Thed Björk kör i år i team tillsammans med nye föraren Santiago Urrutia. Inget ont om Urrutia, men Björk hade inte haft något emot att fått se en annan förare vid sin sida, en svensk.
– Johan Kristoffersson hade varit ett superval. Men han kör rallycross och har en lång historia med Volkswagen. Men jag skulle jättegärna ha haft honom som teamkompis, säger Björk om en annan svensk världsmästare i motorsport.
Fokus på titeln
Men nu är det fokus på mästartiteln som gäller.
– Vi kom till serien med en ny bil förra året och jag var inte riktigt nöjd med inställningarna. Men nu kör vi andra året och jag känner mig mycket mer bekväm i bilen i år, säger han.
Och medan många fokuserar på själva loppen ser han att nyckeln ofta ligger i hur man lyckas i kvalet.
– Du kanske får tre försök att sätta snabba varv under de 20 minuter kvalet varar. Är du inte rätt där då blir det svårt. Det är kvalet man måste fajtas för, analyserar Björk.
– Vi kommer bättre förberedda i år och jag tänker slåss i toppen.