"Inga företag vill promota en fossildriven bil"

När rallycross-VM kommer till Sverige är det första gången som det körs med bara helt eldrivna bilar på svensk mark – och det går fortare än någonsin. –För oss som kör är det ett ljusår snabbare, säger svenske stjärnan Johan Kristoffersson.

Johan Kristoffersson firar segern på Höljes motorstadion 2018.

Johan Kristoffersson firar segern på Höljes motorstadion 2018.

Foto: Pavel Koubek/TT

Bilsport2023-06-29 06:00

I förra årets VM-serie i rallycross provades helt eldrivna bilar i ett par tävlingar. I helgens VM-deltävling i Höljes i Värmland sker det för första gången i Sverige.

Man skulle kunna tro att det skulle ske på bekostnad av hastighet och intensitet. Elbilarna går dock snabbare än de som drivs av bensin.

– Ett banvarv som är en kilometer gör vi omkring en sekund snabbare med de nya elbilarna. För oss som kör är det ett ljusår snabbare. Nu kommer vi upp i 680 hästkrafter, med bensinbilarna låg vi på 600, säger den svenske stjärnan Johan Kristoffersson som är regerande världsmästare.

Motorsporten leder utvecklingen

Ska motorsporten ha en framtid måste man ställa om och bli klimatneutral. Det konstaterade det internationella bilsportsförbundet Fia för flera år sådan. Och här ligger motorsporten i framkant. Tillverkare och sponsorer satsar stora pengar på omställningen.

– Den här sporten är mitt levebröd. Vi är helt beroende av att köra med elbilar för att vi ska kunna få partner. Det finns inga företag som vill promota en fossildriven bil, säger Kristoffersson.

Förbundskaptenen för svensk bilsport Pier Steffansson är inne på samma spår.

– Motorsporten driver på utvecklingen och det sker tillsammans med världsindustrin. Det är en stor publikscen som ger kommersiella möjligheter. Man kan testa saker i motorsporten som man sedan använder i den vanliga bilindustrin.

Kristoffersson kommer inte att sakna de gamla bensindrivna bilarna, även om han kan bli nostalgisk.

– Om vi kör besin- eller elbil spelar inte så stor roll. Vi är där för att vinna. Jag ser det som en utmaning. Sen är vi ju "petrol heads" ut i fingertopparna. När man står på startbanan inför en stor tävling och hör ljudet från en motor (bensin, reds anm), det är ju en otrolig adrenalinkick.

Steffansson ser dock fördelar med det nya, tystare, ljudet.

– Man upplever helt andra typer av ljud med elbilarna. Nu hör man grusstänket, kontakten mellan bilarna och annat som man inte hörde förut.

"Festivalstämning"

En annan sak som gör tävlingen i Höljes – en by med drygt 100 invånare – så speciell är det stora publikintresset. Före pandemin drog man mer än 50 000 åskådare, och även i år väntas storpublik då man sålt fler förköpsbiljetter än rekordåret 2018. Siffror som gör tävlingen till ett av landets största idrottsevenemang.

– Det ska bli väldigt kul att tävla på hemmaplan inför all publik. Höljes har en av de bästa banorna i världen och hela tävlingen har en festivalstämning. Men man får inte bli övertaggad och ta för stora risker bara för att det är hemmaplan och man vill visa upp sig, säger Kristoffersson som är på jakt efter sin tredje raka seger av tre möjliga i årets VM.

2018 slog man publikrekord med 51 600 besökare under Rallycross-VM på Höljes motorstadion. Arkivbild.
2018 slog man publikrekord med 51 600 besökare under Rallycross-VM på Höljes motorstadion. Arkivbild.
Fakta: VM-tävlingen i rallycross i Höljes

När: 1–2 juni

Var: Höljes i norra Värmland, ungefär tre mil från norska gränsen.

Vad: Årets fjärde VM-deltävling i rallycross.

TV/radio: SVT och P4 Radiosporten

Ställningen i VM-serien:

1) Johan Kristoffersson, Sverige, 46 poäng, 2) Niclas Grönholm, Finland, 33, 3) Kevin Hansen, Sverige, 33.

Detta är rallycross:

Rallycross körs på en sluten bana med en längd på cirka 1 000 meter. Underlaget är asfalt eller grus och sedan 2022 körs bara eldrivna bilar i VM-serien. Serien grundades 2014 och sedan 2016 har bara svenskar vunnit, varav Johan Kristoffersson tagit fem titlar.

Andra helt eldrivna bilsporter:

Formel E – blev 2014 världens första helt elektriska racingserie. Formula E är den högsta klassen som kör med eldrivna formelbilar och har sedan 2020 världsmästerskapsstatus av Fia.

Extreme E – är en internationell terrängracingserie som använder elektriska bilar och körs i till exempel öken eller Amazonas. Serien har som mål att belysa klimatförändringarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!