Årets upplaga av "det största racingspektalet" blev inte som vanligt. Inte nog med att tävlingen i Indianapolis avgjordes i slutet av sommaren i stället för i maj – den avgjordes dessutom framför tomma läkare, där 300 000 fans normalt vrålar i takt med bilmotorerna.
Men segermjölken serverades trots allt som vanligt på Victory Lane. Och den som fick dricka den i år var Takuma Sato. Det är andra gången som 43-åringen vinner den prestigefyllda tävlingen. Förra gången – 2017 – blev han den första japanen att segra i Indy 500.
– Det här är otroligt. Vi visste – när det kom till bränslestrategin – att det var lite tajt, säger han till NBC efter segern och tillägger:
– Jag är verkligen stolt över att vara en del av segerlaget igen.
Sato kör för Rahal Letterman Lanigan, och tv-personligheten David Letterman är en av delägarna i bilen.
– Gud välsigne dig, min vän. Tack så mycket! Vilket jävla jobb, grattade Letterman Sato efter segern.
"Den stora akilleshälen"
De sista varven av loppet bjöd inte på någon jättespänning sedan Spencer Pigot hade kraschat på varv 196 av det 200 varv långa loppet. Det gjorde att den gula varningsflaggan togs fram, och Sato kunde därmed ohotad rulla de sista varven in i mål.
Tidigare under loppet hade Sato tampats om ledningen med Scott Dixon. Nyzeeländaren, som vann 2008, ledde 111 varv av tävlingen och slutade tvåa. Tredje podieplatsen knep amerikanen Graham Rahal.
För svenskarna blev det inte någon succédag – Felix Rosenqvist körde in som tolva.
"Vi kom i mål två platser bättre än vi startade, men jag tror ärligt talat att det fanns mer i bilen i dag. Jag lär mig fortfarande det här med ovalracing; det är den stora akilleshälen just nu. En 12:e plats är ingenting att jubla över, men det är ändå ett stabilt resultat. Vi tog oss igenom racet och det är bara att komma tillbaka starkare nästa år", säger Rosenqvist i ett pressmeddelande.
"Väldigt överraskande"
För stallkamraten Marcus Ericsson tog det slut redan på det 25:e varvet. Han kraschade i muren efter att ha kört upp sig till åttondeplats i fältet.
Bilen fattade eld, men svensken kunde ta sig ur och rapportera att han var okej.
Smällen kom efter det att han inte fått ordning på styrningen, bara ett par varv innan bilen skulle ha kört in i depån.
– Jag vet inte vad som hände, vi måste analysera datan. Bilen kändes jättebra, vi tog oss upp genom fältet och den kändes verkligen bra, så det som hände var väldigt överraskande. Jag lyckades nästan fånga bilen, men det gick inte. Stor besvikelse, säger Ericsson till NBC, enligt Nerikes Allehanda.