Straffvikter bäddar för drama i STCC-finalen

Straffvikt på sextio kilo placeras i hållare bakom förarsätet i ledande Tobias Brink bil. Det kan avgöra STCC-mästerskapet på Ring Knutstorp i helgen.
–60 kilo är extremt tungt. Vi fick det för att vi var så överlägsna förra helgen, säger han.

"Jag tror det kommer att bli en fajt in på mållinjen. Men det är vi som ska gå segrande ut ur det här", säger Tobias Brink.

"Jag tror det kommer att bli en fajt in på mållinjen. Men det är vi som ska gå segrande ut ur det här", säger Tobias Brink.

Foto: Jonas Dagson/TT

Bilsport2020-10-09 18:25

Tre förare har slagläge inför finalen. Förutom ledande Tobias Brink handlar det om den tidigare världsmästaren Rob Huff och den regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren.

I fokus hamnar STCC:s komplicerade system med straffvikter för de snabbaste bilarna. Vikttilldelningen görs efter tiderna i det andra kvalheatet på föregående tävling. På Mantorp dominerade Tobias Brink i kvalet och har därför tilldelats maximala 60 kilo extra.

Bilen går långsammare

Straffvikterna gör att bilen går lite långsammare och att däcken slits hårdare, vilket påverkar greppet. Robert Dahlgren tappade ledningen i mästerskapet på Mantorp efter att ha kvalat sämre. Då hade han maxvikt på 60 kilo.

– På Mantorp gjorde vikterna sju tiondelar på ett varv. Då går det helt enkelt inte att kvala som etta, säger han.

Men Brink kontrar.

– Det finns inget som säger att man inte kan ta pool ändå. Det är min inställning.

Totaltvåan Rob Huff kvalade som trea på Mantorp och har fått tio kilo straffvikt i sin bil.

– Med ”boppen” (regelverket) som flyttar runt vikter mellan racen är Knutstorp ändå min bästa möjlighet att göra min bästa racehelg för säsongen. Nu hänger allt på mig som förare, säger Huff.

Sista loppet

Skillnaden mellan ettan Brink och trean Dahlgren är bara 17 poäng. Huff är tvåa, tre poäng före Dahlgren. Och i kvalet och de tre loppen kan man maximalt ta hem 80 poäng på en helg. Med tanke på straffvikten tror Dahlgren att han kan jaga i kapp ledaren.

– Kan jag veva i kapp Brink så kommer mästerskapet att avgöras av vem som tar in flest poäng, jag eller Huff, säger Dahlgren.

– Jag tror att det kommer att avgöras i det sista loppet. Jag gör mitt bästa och jag hoppas det räcker, säger Huff.

Brink har dock inte gett upp, trots straffvikten.

– Jag tror det kommer att bli en fajt in på mållinjen. Men det är vi som ska gå segrande ur det här.

Tre andra förare har också straffvikt. Det ligger tio extrakilon hos Oliver Söderström, Emil Persson och Mikael Karlsson.

I Carrera Cup som också avgörs på Knutstorp har Lukas Sundahl en komfortabel ledning på 74 poäng och har redan säkrat mästerskapet. I Masters Cup (förare över 40) leder Magnus Öhman 43 poäng före Carl Philip Bernadotte.

Fakta: Ställningen i STCC

1) Tobias Brink, 153 poäng (2 segrar).

2) Rob Huff, 139.

3) Robert Dahlgren, 136 (3).

4) Oliver Söderström, 90 (1).

5) Hannes Morin, 90 (1).

6) Emil Persson, 77.

7) Mattias Andersson, 71.

8) Andreas Ahlberg, 63 (1).

9) Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 57.

10) Mikael Karlsson, 53 (1).

11) Magnus Gustavsen, 15.

12) Albin Wärnelöv, 4.

13) Isac Aronsson, 3.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!