2019 gick STCC i konkurs. Men ur askan reste sig en ny organisation som satsade mot framtiden. 2020 skulle bli året då STCC började vandringen mot en ny storhetstid. Och sedan kom coronapandemin.
– Allt är påverkat av pandemin. Vi är i en kapitalintensiv sport. Och ju mer kapitalintensiv sporten är desto värre är det, säger Greger Petersson.
Den största utmaningen är teamens ekonomi.
– Vi måste se på hur vi utformar mästerskapet till nästa år så att vi gör det så bra som möjligt för våra team. De måste ha en möjlighet att få i hop sina satsningar, säger Micke Bern, VD för STCC.
Djupa spår
Att pandemin sätter djupa spår i teamens budget bekräftar flera teamchefer TT pratat med.
– Vi tvingas tänka i nya banor och hitta nya sätt. Vi diskuterar vad som är en lagom kostym. Kanske är det bra att få en tankeställare ibland, säger Ted Brink, teamchef i Brink Motorsport.
Flera team har byggt stora delar av sin finansiering på event kring tävlingarna.
– Vi har haft som största affärsidé att göra tävlingarna till en relationsbyggande plattform. Pandemin tvingar oss att tänka om, säger Brink.
Jäkla skit
Också Kågered Racing bekräftar effekterna på budgeten.
– Det här är ett jäkla skit för alla. Men man får göra det bästa av det, säger Mikael Kågered, teamchef för Kågered Racing i Linköping.
– Givetvis får man rätta munnen efter matsäcken. Jag skulle vilja ha två nya STCC--bilar till nästa säsong. Men jag får uppdatera de bilar vi har istället och göra det bästa av det.
Samtidigt är han optimistisk.
– Nu får man också belöning för sina långsiktiga samarbeten. Jag har några samarbetspartners som vill öka sin satsning, för att kunna vara med så fort den här skiten försvinner.
Förlegad affärsmodell
Men det stålbad som flera team tvingas gå igenom kan ha en uppsida.
– Vi ska inte sälja catering, vi ska sälja något annat. Affärsmodellen att man ska ha med många människor på tävlingarna är förlegade. Jag tror det är bra att man förändrar den annars kommer det inte att hålla över tid i alla fall, säger Daniel Haglöf, VD för PWR-racing.
– För våran del har pandemin inte påverkat nämnvärt. Våra partners har haft förståelse för situationen.
Och företrädare för andra team talar också om att de har stöd av sponsorerna.
– Man kan komma starkare ur det här. Vi har alltid försökt att söka samarbeten som är utanför tävlingshelgerna. Vi har gäster men har inte ett stort behov att ha många på plats, säger Fredrik Lestrup, teamchef för Lestrup Racing Team.
STCC valde inför säsongen 2020 att livesända racen på en egen plattform istället för att skriva avtal med något TV-bolag. I coronatider har det blivit en livlina för flera team.
– Vi har köpt och delat ut abonnemang till partners vi inte kunnat ta till banorna, säger Daniel Haglöf på PWR-racing. Lestrup har gjort likadant.
Hitta en lösning
Och nu lever hoppet att restriktionerna ska lätta under året. Och att alla sex planerade racen ska kunna genomföras.
– Tricket blir att till nästa år hitta en lösning inom ramen för de restriktioner som finns så att det ändå kan finnas utrymme för någon form av besökare, säger Fredrik Lestrup.
Trots den stympade STCC-säsongen 2020, trots restriktionerna mot publik, trots det pressade ekonomiska läget finns det ändå hopp.
– Jag upplever att STCC har ett positivt momentum. Det hade varit ännu starkare utan pandemin, men vi har vind i seglen, säger Daniel Haglöf.