Marcus Eriksson blev superstjärna över en natt när han vann Indy 500, som blott andra svensk någonsin efter Kenny Bräck.
– Att vinna Indy 500 är som att bli president i USA. Man sitter en eller två mandatperioder men man kallas fortfarande för Mr President även när man slutar. Det här är en "lifechanger" där borta, säger Viasats Janne Blomqvist, som följt Ericssons karriär på nära håll.
Men 31-åringen från Kumla har inte alltid varit Mr President.
Började bra
Karriären började visserligen med ett stort genombrott i brittiska formel BMW, som Ericsson vann redan som rookie. Svensken följde upp med en femteplats i formel 3 i samma land innan han som 18-åring tog sitt pick och pack och flyttade till Japan.
Där blev det också totalseger i formel 3 innan Ericsson flyttade till Macau och senare även till formel 2, nivån under formel 1, där han stannade i fyra år.
– Sen blev formel 2 inte så bra som han hade hoppats, han gjorde inte riktigt resultaten som krävdes för att vara självklart till att ta steget upp till formel 1, men hans management fixade det ändå och tog honom till formel 1, säger Blomqvist.
I formel 1 var det inte bara glitter och glamour för Ericsson som enligt Blomqvist fick köra den sämsta bilen i hela fältet, i det brittiska stallet Caterham.
Kniven mot strupen
När Caterham gick i konkurs hamnade Ericson i Sauber, där han blev lagkamrat med nuvarande stjärnan Charles Leclerc.
– Marcus har långa stunder i sin karriär kört med kniven mot strupen. Hela tiden varit tvungen att prestera resultat för att ta nästa steg, säger Blomqvist och fortsätter:
– Men teamet hade också ekonomiska problem. Inte förrän teamet började komma på fötter igen kunde Marcus börja visa någorlunda vad han kunde där, men då hade tiden runnit ut och de fem åren där tagit slut.
Från formel 1 var nästa steg Indycar där Eriksson stadigt förbättrat sig.
Nu tror han på ett uppsving inom svensk motorsport.
– Framgång föder framgång, det har vi sett så många gånger i svensk sport generellt. Vi behöver fix-stjärnor, och får vi fix-stjärnor kan det föda nya stjärnor. Framför allt kan det poppa upp finansiärer, för det kostar pengar det här och det är det som i slutändan krävs, ihop med talang, säger Blomqvist.
Men någon comeback i formel 1 för motor-Sveriges nya fix-stjärna tror Blomqvist inte på.
Det är de ojämna förutsättningarna i formel 1 som gör att Blomqvist tvivlar på en återkomst. Möjligheten att göra bra resultat utanför de tre toppstallen är för små, till skillnad från i Indycar.
– Som Marcus sade, det fanns 25 bilar med fart nog för att kunna vinna. Det är attraktivt för en sportsman att det är så. Att varje gång du rullar ut din bil har du chans att vinna, och du vet det, det stärker en i sin satsning att det är så, och så är det definitivt inte i formel 1.
"Kan hålla på i 15 år till"
Hur stort är det då att vinna just Indy 500? Blomqvist berättar om en enkät han gjorde med förarna inför säsongen för ett par år sedan. Vad är störst, att vinna hela mästerskapet eller att vinna Indy 500?
– Nästan alla svarade Indy 500. Det är så så stort, det är nästan större än att vinna hela mästerskapet. Men när man väl har vunnit Indy 500 kan man börja fokusera på att ta hela klabbet om man har möjlighet till det.
Och om Marcus Ericsson inte mäktar med det denna säsong, har han tiden för sig.
– Han kan lätt hålla på i 15 år till, lätt. Förra året vann Hélio Castroneves och vad är han, 45? (47 reds. anm.) så det finns all tid i världen att bygga vidare på det här.