Bjerkert om "Motorcykelns Mount Everest"

Calle Bjerkert frÄn Vimmerby MS har 15 mÄlgÄngar i NovemberkÄsan och framgÄngar i mÄnga tÀvlingar bÄde internationellt och nationellt. Nu Àr det dags för en ny utmaning. Dakarrallyt, som körs i Saudiarabien i januari. "Jag har en bra kÀnsla i kroppen", sÀger motorprofilen.

Calle Bjerkert under Merzougarallyt i Marocko. Den fungerade som en kvaltÀvling till Dakar.

Calle Bjerkert under Merzougarallyt i Marocko. Den fungerade som en kvaltÀvling till Dakar.

Foto: ASO/V.Eleuterio

Motorcykelsport2019-12-12 08:00

År 1978 startades Dakarrallyt som först kördes mellan Paris och Senegals huvudstad Dakar.  Sedan dess har intresset bara ökat och numera Ă€r det en av de största motortĂ€vlingarna som finns. 

Calle Bjerkert berĂ€ttar att Dakar, efter Formel 1, har högst tittarsiffror i vĂ€rlden och sĂ€nds i över 160 lĂ€nder. 

– Det Ă€r en helt annan uppmĂ€rksamhet i mĂ„nga andra lĂ€nder, jĂ€mfört med hĂ€r i Sverige. Jag var i Portugal, ute pĂ„ landsbygden och trĂ€nade. DĂ€r Ă€r det som att komma femtio Ă„r tillbaka tiden, men Dakar vet de vad det Ă€r. Om man stannar pĂ„ nĂ„gon mack ute i ödemarken kommer de och Ă€r intresserade och frĂ„gar om Dakar, sĂ€ger Bjerkert. 

Den 5:e februari startar Dakar 2020, som körs i Saudiarabien, och dĂ„ börjar Calles stora Ă€ventyr. 

– Det kĂ€nns helt fantastiskt, sĂ€ger Vimmerbyföraren, som har fullt upp veckorna inför. 

– Nu Ă€r det mycket att göra och mycket att fixa. Det Ă€r mĂ„nga trĂ„dar som ska lösas, men jag har Ă€ndĂ„ bra koll pĂ„ det hela. Jag hĂ„ller pĂ„ att jaga sponsorer och trĂ€na sĂ„ klart. Det Ă€r en diger packningslista man ska ha med ocksĂ„ med material, klĂ€der och utrustning. 

Hur fick du idén att köra Dakarrallyt?

– Det har legat och grott ganska lĂ€nge. Jag tycker om utmaningar och har alltid gĂ„tt min egen vĂ€g. Jag vill utvecklas och Ă€r nyfiken pĂ„ att bli bĂ€ttre. Sedan Ă€lskar jag ju att Ă„ka motorcykel och dĂ„ Ă€r Dakar det sjĂ€lvklara valet om man vill hitta en ny utmaning. Dakar Ă€r som motorcykelsportens motsvarighet till att bestiga Mount Everest. 

Åkarna pĂ„ Dakarrallyt kör först sex dagar, sedan Ă€r det en dags uppehĂ„ll, innan de kör sex dagar till. Det Ă€r mellan 70 och 100 mil varje dag, sĂ„ sammanlagt blir det kring 900 mil att köra. 

– Om man kör rĂ€tt i alla fall. Navigerar man fel blir det lĂ€ngre, sĂ€ger Calle Bjerkert. 

Det Ă€r en av de unika sakerna med Dakar. Att man med hjĂ€lp av karta mĂ„ste se till sjĂ€lv att man kör rĂ€tt. 

Hur bra kan du just den delen? SjÀlva orienteringen?

– Det har blivit bĂ€ttre och bĂ€ttre tycker jag. Sedan lĂ€gger de ju in sĂ„ navigeringen blir riktigt svĂ„r. Även toppĂ„karna kan köra fel. Det Ă€r ocksĂ„ lite tjusningen med Dakar. Det gĂ€ller att lita pĂ„ sig sjĂ€lv och hĂ„lla sig till sin plan. 

Hur stor Àr skillnaden mellan Dakarrallyt och de lopp du brukar köra?

– Den enda likheten Ă€r vĂ€l att man Ă„ker pĂ„ en motorcykel. Det Ă€r som att jĂ€mföra hockey och bandy. TvĂ„ helt olika sporter. Det Ă€r helt annorlunda med att man kör mycket lĂ€ngre och mer. 

Vad blir den största utmaningen för dig?

– Det Ă€r vĂ€l just att det Ă€r vĂ€ldigt lĂ„ngt. Mycket kan hĂ€nda under 900 mil. Sedan Ă€r det höga farter. Man kan ligga i 170 kilometer i timmen stundtals. DĂ„ gĂ€ller det att hela tiden vara fokuserad och tĂ€nka steget före. Sedan Ă€r det ju tuffa yttre förutsĂ€ttningar. NĂ€r vi startar pĂ„ morgonen kan det vara minusgrader i öknen och sedan mitt pĂ„ dagen kan det bli upp till 50 grader i södra Saudiarabien.  

Calle Bjerkert har varit ledig frĂ„n jobbet den senaste mĂ„naden, för att kunna fokusera fullt ut pĂ„ trĂ€ningen. Han har simmat, sprungit, gymmat och kört motorcykel, för att förbereda sig pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt inför utmaningen. 

– Jag har en bra kĂ€nsla i kroppen. I första hand hoppas jag pĂ„ att komma i mĂ„l, det Ă€r en prestation i sig, men kan jag komma topp 20 sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt nöjd, avslutar Bjerkert. 

Dakar

Dakarrallyt startar den 5 januari och körs först i sex dagar, sedan Ă€r det en vilodag, innan de kör sex dagar till. Det Ă€r lastbilar, bilar, fyrhjulingar, "side by side"-bilar och motorcyklar. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!