à r 1978 startades Dakarrallyt som först kördes mellan Paris och Senegals huvudstad Dakar. Sedan dess har intresset bara ökat och numera Àr det en av de största motortÀvlingarna som finns.
Calle Bjerkert berÀttar att Dakar, efter Formel 1, har högst tittarsiffror i vÀrlden och sÀnds i över 160 lÀnder.
â Det Ă€r en helt annan uppmĂ€rksamhet i mĂ„nga andra lĂ€nder, jĂ€mfört med hĂ€r i Sverige. Jag var i Portugal, ute pĂ„ landsbygden och trĂ€nade. DĂ€r Ă€r det som att komma femtio Ă„r tillbaka tiden, men Dakar vet de vad det Ă€r. Om man stannar pĂ„ nĂ„gon mack ute i ödemarken kommer de och Ă€r intresserade och frĂ„gar om Dakar, sĂ€ger Bjerkert.
Den 5:e februari startar Dakar 2020, som körs i Saudiarabien, och dÄ börjar Calles stora Àventyr.
â Det kĂ€nns helt fantastiskt, sĂ€ger Vimmerbyföraren, som har fullt upp veckorna inför.
â Nu Ă€r det mycket att göra och mycket att fixa. Det Ă€r mĂ„nga trĂ„dar som ska lösas, men jag har Ă€ndĂ„ bra koll pĂ„ det hela. Jag hĂ„ller pĂ„ att jaga sponsorer och trĂ€na sĂ„ klart. Det Ă€r en diger packningslista man ska ha med ocksĂ„ med material, klĂ€der och utrustning.
Hur fick du idén att köra Dakarrallyt?
â Det har legat och grott ganska lĂ€nge. Jag tycker om utmaningar och har alltid gĂ„tt min egen vĂ€g. Jag vill utvecklas och Ă€r nyfiken pĂ„ att bli bĂ€ttre. Sedan Ă€lskar jag ju att Ă„ka motorcykel och dĂ„ Ă€r Dakar det sjĂ€lvklara valet om man vill hitta en ny utmaning. Dakar Ă€r som motorcykelsportens motsvarighet till att bestiga Mount Everest.
à karna pÄ Dakarrallyt kör först sex dagar, sedan Àr det en dags uppehÄll, innan de kör sex dagar till. Det Àr mellan 70 och 100 mil varje dag, sÄ sammanlagt blir det kring 900 mil att köra.
â Om man kör rĂ€tt i alla fall. Navigerar man fel blir det lĂ€ngre, sĂ€ger Calle Bjerkert.
Det Àr en av de unika sakerna med Dakar. Att man med hjÀlp av karta mÄste se till sjÀlv att man kör rÀtt.
Hur bra kan du just den delen? SjÀlva orienteringen?
â Det har blivit bĂ€ttre och bĂ€ttre tycker jag. Sedan lĂ€gger de ju in sĂ„ navigeringen blir riktigt svĂ„r. Ăven toppĂ„karna kan köra fel. Det Ă€r ocksĂ„ lite tjusningen med Dakar. Det gĂ€ller att lita pĂ„ sig sjĂ€lv och hĂ„lla sig till sin plan.
Hur stor Àr skillnaden mellan Dakarrallyt och de lopp du brukar köra?
â Den enda likheten Ă€r vĂ€l att man Ă„ker pĂ„ en motorcykel. Det Ă€r som att jĂ€mföra hockey och bandy. TvĂ„ helt olika sporter. Det Ă€r helt annorlunda med att man kör mycket lĂ€ngre och mer.
Vad blir den största utmaningen för dig?
â Det Ă€r vĂ€l just att det Ă€r vĂ€ldigt lĂ„ngt. Mycket kan hĂ€nda under 900 mil. Sedan Ă€r det höga farter. Man kan ligga i 170 kilometer i timmen stundtals. DĂ„ gĂ€ller det att hela tiden vara fokuserad och tĂ€nka steget före. Sedan Ă€r det ju tuffa yttre förutsĂ€ttningar. NĂ€r vi startar pĂ„ morgonen kan det vara minusgrader i öknen och sedan mitt pĂ„ dagen kan det bli upp till 50 grader i södra Saudiarabien.
Calle Bjerkert har varit ledig frÄn jobbet den senaste mÄnaden, för att kunna fokusera fullt ut pÄ trÀningen. Han har simmat, sprungit, gymmat och kört motorcykel, för att förbereda sig pÄ bÀsta sÀtt inför utmaningen.
â Jag har en bra kĂ€nsla i kroppen. I första hand hoppas jag pĂ„ att komma i mĂ„l, det Ă€r en prestation i sig, men kan jag komma topp 20 sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt nöjd, avslutar Bjerkert.