När Tour de France-chefen Christian Prudhomme togs emot i den danska huvudstaden i november 2015 gick det nästan att likna vid ett statsbesök. Allt avslutades med en fin middag med ett 15-tal gäster i Lars Løkke Rasmussens statsministerbostad Marienborg.
Kronprins Frederik är nog van vid att vara den mest prominenta gästen på middagsbjudningar, men denna kväll fick han finna sig i att strålkastarljuset var riktat mot fransmannen Prudhomme. Det cykeltokiga Danmark hade nu satsat allt för att få arrangera starten och totalt tre etapper av världens största cykeltävling Tour de France.
Fick gul ledartröja från Macron
– Från mitt perspektiv var det en mycket avgörande kväll. Det var det officiella Danmark som ställde sig upp och sade: "Christian, vi vill gärna ha din cykeltävling till vårt land", säger middagsgästen Alex Pedersen, en av de danska initiativtagarna att arrangemanget, till Politiken.
Tidningen har genom offentliga dokument och intervjuer kartlagt hur den klassiska etapptävlingen hamnade på dansk mark. Lobbyarbetet påbörjades redan 2012 av Alex Pedersen, som tillsammans med en kollega även låg bakom att Danmark arrangerade de tre första etapperna av Giro d'Italia samma år.
Även om Danmark fick nobben som medarrangör till tävlingen 2019 fick den dåvarande danske statsministern Lars Løkke Rasmussen (Venstre) upp hoppet igen när Frankrikes president Emmanuel Macron kom på statsbesök i augusti 2018. Efter en cykeltur i Köpenhamn lämnade presidenten över en klassisk gul Tour de France-ledartröja till Venstres partiledare.
– Då tänkte jag, nu är det i hamn, säger Lars Løkke Rasmussen till nyhetsbyrån Ritzau.
Får stå för lagens flyg
Till slut var det också klappat och klart med en "grand départ" – som starten traditionsenligt kallas – i Köpenhamn. På fredag inleds årets tävling med ett individuellt tempolopp över 13 kilometer i den danska huvudstaden och därefter rullar det vidare med etapperna Roskilde–Nyborg och Vejle–Sønderborg.
Allt har dock ett pris. Enligt Politikens kartläggning får de danska skattebetalarna betala minst 258 miljoner svenska kronor för cirkusens besök. I den notan ingår exempelvis flyget till Frankrike för alla cyklister efter de tre etapperna i Danmark.
– Det framstår som en helt overklig värld när danska skattepengar används för att finansiera privata cykellags och en fransk etapptävlings reseaktiviteter, säger Rasmus Grøntved Nielsen, forskare på Köpenhamns universitets juridiska fakultet, till tidningen.
Hemligt avtal
Hur avtalet ser ut mellan Amaury Sport Organisation (ASO) – ägaren av cykeltävlingen – och det danska bolaget som bildats för arrangemanget är hemligt. Företaget är privatägt och arrangerar exempelvis även Dakarrallyt och Paris Marathon. Omsättningen ligger på runt 2,3 miljarder svenska kronor årligen.
Enligt Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) var det ett krav från ASO att avtalet inte ska vara offentligt. Något som är problematiskt, anser Rasmus Grøntved Nielsen.
– Detta är ett extraordinärt arrangemang som allmänheten och politikerna har ett klart intresse av att få insikt i. I stället sätter man munkavel på politikerna och begränsar deras möjlighet till att resa en offentlig debatt om huruvida man använder pengarna på ett rätt sätt, säger juridikforskaren till Ritzau.