Notan för danska cykelfesten: 258 miljoner

Det tog tio år att få världens största cykeltävling Tour de France till Danmark – på vägen har till och med den franska presidenten Emmanuel Macron uppvaktats. Notan för de tre etapperna landar på minst 258 miljoner kronor.
–Det framstår som en helt overklig värld när danska skattepengar används för att finansiera en fransk etapptävlings reseaktiviteter, säger en juridikforskare.

På fredag startar världens största cykeltävling i Köpenhamn. Under onsdagen presenterades de 22 cykelstallen på nöjesparken Tivoli och här välkomnas Team Bora av den danska publiken.

På fredag startar världens största cykeltävling i Köpenhamn. Under onsdagen presenterades de 22 cykelstallen på nöjesparken Tivoli och här välkomnas Team Bora av den danska publiken.

Foto: Daniel Cole/AP/TT

Cykel2022-06-30 13:23

När Tour de France-chefen Christian Prudhomme togs emot i den danska huvudstaden i november 2015 gick det nästan att likna vid ett statsbesök. Allt avslutades med en fin middag med ett 15-tal gäster i Lars Løkke Rasmussens statsministerbostad Marienborg.

Kronprins Frederik är nog van vid att vara den mest prominenta gästen på middagsbjudningar, men denna kväll fick han finna sig i att strålkastarljuset var riktat mot fransmannen Prudhomme. Det cykeltokiga Danmark hade nu satsat allt för att få arrangera starten och totalt tre etapper av världens största cykeltävling Tour de France.

Fick gul ledartröja från Macron

– Från mitt perspektiv var det en mycket avgörande kväll. Det var det officiella Danmark som ställde sig upp och sade: "Christian, vi vill gärna ha din cykeltävling till vårt land", säger middagsgästen Alex Pedersen, en av de danska initiativtagarna att arrangemanget, till Politiken.

Tidningen har genom offentliga dokument och intervjuer kartlagt hur den klassiska etapptävlingen hamnade på dansk mark. Lobbyarbetet påbörjades redan 2012 av Alex Pedersen, som tillsammans med en kollega även låg bakom att Danmark arrangerade de tre första etapperna av Giro d'Italia samma år.

Även om Danmark fick nobben som medarrangör till tävlingen 2019 fick den dåvarande danske statsministern Lars Løkke Rasmussen (Venstre) upp hoppet igen när Frankrikes president Emmanuel Macron kom på statsbesök i augusti 2018. Efter en cykeltur i Köpenhamn lämnade presidenten över en klassisk gul Tour de France-ledartröja till Venstres partiledare.

– Då tänkte jag, nu är det i hamn, säger Lars Løkke Rasmussen till nyhetsbyrån Ritzau.

Får stå för lagens flyg

Till slut var det också klappat och klart med en "grand départ" – som starten traditionsenligt kallas – i Köpenhamn. På fredag inleds årets tävling med ett individuellt tempolopp över 13 kilometer i den danska huvudstaden och därefter rullar det vidare med etapperna Roskilde–Nyborg och Vejle–Sønderborg.

Allt har dock ett pris. Enligt Politikens kartläggning får de danska skattebetalarna betala minst 258 miljoner svenska kronor för cirkusens besök. I den notan ingår exempelvis flyget till Frankrike för alla cyklister efter de tre etapperna i Danmark.

– Det framstår som en helt overklig värld när danska skattepengar används för att finansiera privata cykellags och en fransk etapptävlings reseaktiviteter, säger Rasmus Grøntved Nielsen, forskare på Köpenhamns universitets juridiska fakultet, till tidningen.

Hemligt avtal

Hur avtalet ser ut mellan Amaury Sport Organisation (ASO) – ägaren av cykeltävlingen – och det danska bolaget som bildats för arrangemanget är hemligt. Företaget är privatägt och arrangerar exempelvis även Dakarrallyt och Paris Marathon. Omsättningen ligger på runt 2,3 miljarder svenska kronor årligen.

Enligt Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) var det ett krav från ASO att avtalet inte ska vara offentligt. Något som är problematiskt, anser Rasmus Grøntved Nielsen.

– Detta är ett extraordinärt arrangemang som allmänheten och politikerna har ett klart intresse av att få insikt i. I stället sätter man munkavel på politikerna och begränsar deras möjlighet till att resa en offentlig debatt om huruvida man använder pengarna på ett rätt sätt, säger juridikforskaren till Ritzau.

Fakta: Tour de France

Världens största cykeltävling Tour de France inleds fredagen den 1 juli och den 24 juli är det målgång på Champs-Élysées i Paris.

I Sverige sänds tävlingen av Eurosport och Discovery med Roberto Vacchi som kommentator och Anders Adamson som expert.

Totalt ska 3 328 kilometer avverkas över 21 etapper. Titelförsvarare är den 23-årige slovenen Tadej Pogacar, som vann tävlingen även 2020.

Totalt kommer 176 cyklister till start fördelade på 22 åttamannalag. Tio danska cyklister är uttagna och förra året blev Jonas Vingegaard totaltvåa.

De tre först etapperna körs i Danmark. På fredag inleds allt med ett 13 kilometer långt individuellt tempolopp i Köpenhamn. Lördagens 199 kilometer långa etapp går mellan Roskilde och Nyborg. På söndagen körs den tredje danska etappen – 182 kilometer lång – mellan Vejle och Sønderborg på Jylland.

Efter en resdag fortsätter touren med etappen mellan Dunkerque och Calais i Frankrike den 5 juli. Även Belgien och Schweiz gästas detta år av touren, som avgörs för 109:e gången.

Tour de France ägs av företaget Amaury Sport Organisation (ASO). Förutom att arrangera andra cykeltävlingar som Paris–Roubaix står ASO även bakom exempelvis Dakarrallyt, Paris Marathon och en golftävling på damernas Europatour.

Företaget har runt 280 anställda och omsätter runt 2,3 miljarder svenska kronor årligen.

ASO är en del av familjeägda Groupe Amaury, som även är känt som Éditions Philippe Amaury (EPA). Koncernen äger även den franska sporttidningen L'Equipe.

Källa: Tour de France


Fakta: Senaste Tour de France-vinnarna

2021: Tadej Pogacar, Slovenien.

2020: Tadej Pogacar.

2019: Egan Bernal, Colombia.

2018: Geraint Thomas, Storbritannien.

2017: Chris Froome, do.

2016: Chris Froome.

2015: Chris Froome.

2014: Vincenzo Nibali, Italien.

2013: Chris Froome.

2012: Bradley Wiggins, Storbritannien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!