Få ännu aktiva enduroförare är mer förknippade med Novemerkåsan än Vimmerby MS-föraren Carl-Johan "Calle" Bjerkert. Ända sedan han gjorde comeback i juni efter rehabiliteringen från en knäskada har bara ett mål funnits i sikte. Att köra och kunna konkurrera i sin favorittävling - Novemberkåsan. Som i år körs i Vimmerbyskogarna.
– Allt går enligt min plan, det känns bättre och bättre. Det blir min tredje kåsastart på hemmaplan, och det är få förare förunnat, säger Calle Bjerkert.
Bjerkert har inlett en intensiv tävlingsperiod, som han inledde med en sjätteplats i Ränneslättsloppet. Innan kåsan körs den 1-2 december, ska han även hinna med Gotland Grand National, ett speedrace i Vetlanda och dessutom är en tävling på utländsk mark planerad.
– Jag höll min plan i Ränneslättsloppet. Det var ganska halt i år, och flera andra förare blev skadade. Jag litade inte riktigt på fästet och höll mig kall och körde lugnt och metodiskt, och klarade mig undan med en skråma på fingret från när jag skulle öppna skafferidörren hemma, säger Calle Bjerkert.
Målet är att vara i toppform till Novemberkåsan, och därför behöver han mer tävlingstempo innan det är dags. Och han bedömer att chanserna är rimliga att återigen utmana förarna i toppskiktet i kåsan.
Rutinen är viktig i en tävling av kåsans slag.
– Jag skulle nog nästan kunna vara far till nästan samtliga i startfältet, men när alla kör fram till startlinjen har vi samma förutsättningar, säger 43-årige Calle Bjerkert.
Dessutom gläntar han på en plan som ligger lite längre fram i tiden. Nyligen var Calle Bjerkert i Portugal och provkörde en motorcykel, som är tillverkad för exempelvis ökenrallyt Paris-Dakar.
– Jag har gått och funderat på det här länge, och istället för att prata om vad man borde göra så gör jag saker och så får vi prata om det sedan. Men det var riktigt kul. Jag fick cirka 35 timmar på hoj och inför en tävling som kåsan är all investerad mc-tid en bonus, säger Bjerkert.
Om det blir en framtida satsning på ett ökenrally låter han dock vara osagt, men har svårt att dölja att suget att prova finns där.
– Man vet aldrig vad som händer, men det finns ett frö som ligger och gror. Man kör efter en så kallad roadbook, och det gäller att hålla fullt fokus, för att gör du ett misstag kan det innebära att du hamnar i Atlanten eller åker utför ett stup där du inte landar förrän efter 400- 500 meter, säger Calle Bjerkert.
Men först satsar han allt på Novemberkåsan.