Sporten träffar Oscar Blom i Bloms MX Racings lokaler på industriområdet i Vimmerby dagarna innan Novemberkåsan. Det är en speciell vecka för motorsportsentusiaster i stort och i synnerhet för förarna som ska ta sig an den ultimata utmaningen när det kommer till enduro.
För Oscars del är det en förväntan blandad med en stor skräck.
– De här sista dagarna gäller det bara att inte bli sjuk. Jag har råkat ut för det en gång tidigare. 2019 var jag besiktigad och klar, men fick kasta in handduken precis innan start. Det är ingen hit när man laddat så länge.
Har du några särskilda knep för minimera risken att bli sjuk?
– Det är inte så lätt, särskilt nu när jag har en tvåårig dotter som går på förskola. Men vi har en huskur i släkten som jag brukar köra med. Det är Herman Blom som hävdar att man ska ta en shot Gammeldansk varje dag den sista veckan innan Kåsan. Det smakar inget vidare, men jag tar den ändå och hoppas att det hjälper, säger han och skrattar gott.
På tal om Blom och Novemberkåsan. Det är fina traditioner som släkten har att föra vidare i tävlingen. Redan på 1960-talet var "Beppe" (Hans Bertil) Blom i farten och i lite mer modern tid finns Kåsakungen själv, Niclas Blom, som genomförde tävlingen hela 21 gånger.
– Niclas är farsans kusin och även om jag inte hann se honom tävla så mycket själv så har jag ju fått höra många historier om hans bravader. Niclas kom förbi i helgen när jag höll på att fixa med hojen och det är alltid värdefullt att få lite tips från honom med tanke på vilken rutin han har från Kåsan.
Inför årets tävling har Oscar tänkt om och provar en ny hoj. Vanligtvis har han som nästan alla andra kört på en 350 kubikare fyrtakt. Nu satsar han istället på 250 kubikare tvåtakt.
Hur kommer det sig?
– Jag kör på en endurohoj som egentligen uppför sig mer som en motocross. Det passar mig bättre att ha en lättare och rappare hoj som gör det enklare att lösa knepiga situationer. Jag kommer säkert bli dömd för det i efterhand om det går åt skogen, men jag tror på det här.
Bakgrunden till valet är ett dåligt knä som Oscar har fått lida av i många år. Det gjorde att han fick bryta Kåsan på hemmaplan ifjol och vid ett par tidigare tillfällen.
– Förra året körde jag för att prestera ett resultat. En bit in på fjärdesträckan på den första nattetappen låste sig knät fullständigt. Jag hade kunnat fortsätta och ta mig i mål, men eftersom jag var inställd på att nå ett så bra resultat som möjligt så tappade jag motivationen helt och gav mig.
Inför helgens tävling har Blom justerat taktik och målsättning.
– Jag vill inte ha mitt dåliga knä som en ursäkt, utan jag har anpassat min körning och använder den lättare hojen med det enda målet att ta mig i mål. Det gäller att tänka till hela tiden och välja rätt väg istället för att gasa på för fullt. Det behöver inte vara en nackdel.
Oscar har kört Novemberkåsan sju gånger och tagit sig i mål tre av dem. Senast det begav sig i Eksjö 2013 fick han bryta. Känslan inför årets upplaga är ändå god.
– Det blir nästan som att köra på hemmaplan. Terrängen är ganska lik den som jag är van vid i Vimmerby. Jag går ut som nummer tio och det är en fördel så att det inte hinner bli så uppkört i början. Det ser ut att bli lite lagom med snö och minusgrader så förutsättningarna går inte att klaga på. Dessutom lär det bli mycket Vimmerbyfolk i publiken och det är alltid skönt att ha den stöttningen ute i skogen.
Vad är nyckeln till en bra Kåsa för dig?
– Dagsetappen är i regel inga större problem. Den största utmaningen för mig är det första varvet på nattetappen. Jag har faktiskt aldrig brutit när jag klarat den. Det sista varvet går man på ren vilja.
Totalt är det 18 förare från Vimmerby MS som kommer till start i årets upplaga. Oscar Blom har tränat en hel del tillsammans med Dennis Rotebäck, Robin Stjernström och Calle Bjerkert. I teamet Bloms MX Racing återfinns även Didrik Gustafsson som var bäste VMS-förare förra gången med en 13:e plats.
– Vi har sporrat varandra bra under träning och flera ser starka ut inför helgen. Kåsan är ändå speciell jämfört med andra tävlingar då man kör mer som ett team. Jag gillar att varje förare kan fokusera på sig själv bara under Kåsan. Jag har familj och vänner som hjälper mig under loppet, men det är upp till mig att få ihop allt.
Tidigt natten på söndag får vi se om det räcker hela vägen.