Det slutgiltiga beslutet togs under ett möte på måndagskvällen mellan Vimmerby MS och Svenska Motorklubben Centralstyrelsen (SMKCS), huvudman för Novemberkåsan.
– Det ska bli skönt att dra igång för fullt nu med förberedelserna. SMK vet att vi har kapacitet att få till fina arrangemang och tvekade inte kring att ge oss förtroendet igen.
Var det någon tvekan kring att VMS körde tävlingen 2023 och att det blir så tätt nu?
– Nej, det var inga konstigheter. Det har tydligen hänt någon gång tidigare också. Örebro körde 1979 och fick ta över med kort varsel 1981 igen.
Blir det några förändringar kring start och målområde och banans sträckning?
– Nej, vi siktar på att ha Astrid Lindgrens Värld som depåområde. Det är helt oslagbart att kunna ha allt på samma område där. Själva sträckorna blir fyra till antalet, men målet är att det ska bli lite nytt på den fronten.
Hur jobbar ni vidare nu framåt?
– Först gäller det att lösa tillstånd från markägare. Sedan ska en ansökan in till Länsstyrelsen minst fyra månader innan tävlingen. Därefter gäller det att samla funktinärer.
Hur ligger ni till där?
– Väldigt bra. Det är till och med folk som har ringt och frågat om de får hjälpa till redan. Så det är tacksamt.
En av de mest pådrivande krafterna till att Vimmerby MS ska ta sig an ett arrangemang av Novemberkåsan igen har Oscar Blom varit. Han var först i mål av alla Vimmerbyförare i den senaste upplagan i Eksjö och ville väldigt gärna ta chansen att få köra på hemmaplan i Vimmerby.
– Det är jag som är boven i dramat, säger han med ett skratt och tillägger snabbt:
– Och när jag förde över idén på Fredrik Johansson var han ju inte sen att haka på. Både han och jag älskar nog "Kåsan" mer än de flesta andra. Vi är på gränsen till besatta, säger han skämtsamt.
Vimmerby MS som klubb har minst sagt vanan inne när det gäller att anordna den stora enduroklassikern. 2023 var senaste gången och innan dess 2018. Det är också en stor fördel när det gäller att lösa en bra tävling med lite kortare varsel.
– VI har byggt upp ett bra kontaktnät med markägarna som vi samarbetar med. Det är A och O i sådana här sammanhang. Senast som jag var med och ringde runt hann jag knappt presentera mig innan många sa ja till att upplåta sina marker. Vi har byggt upp ett starkt förtroende genom åren och är noga med att göra efterarbetet och det lönar sig.
28-åringen ser dock vissa orosmoln kring Kåsans framtid i och med att det är svårt att hitta klubbar som vill ta på sig arrangemangen.
– Tar vi inte tag i det nu så tror jag att det finns en risk för att Novemberkåsan kan dö ut. SMK skulle behöva få till en treårsplan där de har arrangörer klara tre år i taget.
Tror du att en ny tävling på hemmaplan kan få fler förare från trakten att satsa?
– Det tror jag absolut. Det blev mycket snack bland kollegorna så fort ryktet började gå.
Ur ett förarperspektiv ser han en stor utmaning som det behövs jobba extra med.
– Det är skitkul när det är mycket folk i skogen, men på senare år har det börjat spåra ur helt på vissa ställen. När man vet att banan ska vara 10 meter bred, men så kommer man fram och så står det så mycket folk att det bara finns en meter att åka på blir man orolig. Det måste till en förändring där innan det händer någon allvarlig olycka, säger Blom.