Efter skräckskadan – nu siktar mästaren på världseliten

Dagen innan hade han precis säkrat sitt sjätte SM-guld i motocross. Nu jagade han en ny SM-titel, i enduro. Då var olyckan framme och drömmen slogs i kras. Här berättar Vimmerbystjärnan Filip Bengtsson om vägen tillbaka – och målet om att slå sig in i världseliten i sin nya sportsatsning.

Filip Bengtssons fingrar var svårt sargade efter olyckan.

Filip Bengtssons fingrar var svårt sargade efter olyckan.

Foto: Privat

Enduro2020-11-19 20:30

Som vanligt träffar vi en Filip Bengtsson på gott humör. Dagens träning är avklarad. Det blev intervallöpning i backe ett antal kilometer. De senaste två månaderna har annars handlat mycket om rehab och inte så mycket om den traditionella fysiska träning han är van vid. 

– Så är det ju. Och det är inte alltid så kul att rehabträna, men det är ett måste, säger Bengtsson. 

Det har snart gått tio veckor sedan kraschen i Vetlanda. Den som fick konsekvensen att han tvingades ge upp målet om att bli dubbel SM-guldmedaljör samma år – i två olika sporter: motocross och enduro. 

– Tiden bara flyger iväg. Det känns verkligen inte som att det gått så länge sedan jag körde i. 

Vad var det egentligen som hände den där morgonen?

– Det var bara 40-50 meter från mål på den första sträckan. Jag körde på en rot, som jag inte såg. Jag fick sladd och kraschade in i ett träd med sidan av kroppen. Jag kände direkt, satan..., vad ont det gjorde i knäet. Sen tittade jag ner på handen och den såg inte så bra ut. Jag såg benet på en fingerspets.

undefined
Så här glad var Filip efter vinsten i Gotland Grand National.

Filip Bengtsson förstod direkt att han var illa tilltyglad, vilket han har en viss erfarenhet av efter alla år som motocrossförare. På skadelistan fanns bland annat sedan tidigare åtta (!) nyckelbensbrott. 

Det han råkade ut för den här dagen, den 13 september, liknande ingenting annat. 

– Det var den värsta smärta jag någonsin upplevt. Det gjorde vansinnigt ont. 

Bengtsson blev nedsövd och fördes till sjukhuset i Eksjö. Det konstaterades att han hade skador på flera ställen på kroppen: lårbensbrott, ett brutet skulderblad och fem frakturer på vänsterhanden. 

Han skrattar till lite lätt, säger sedan att det viktigaste var att han inte slog i huvudet. 

Turerna från skadetillfället till operation blev många – och långa. 

– Det var konstigt allting. I Eksjö sa de att jag skulle förflyttas till Kalmar och opereras på kvällen samma dag. De förberedde mig för det.

Någon operation blev det inte, vare sig på kvällen eller de närmaste dagarna efteråt.

– Det var en jäkla röra. Det var drygt att ligga i Kalmar utan att något hände och jag låg där i onödan, säger Filip Bengtsson och suckar. 

Eftersom han är skriven i Sankt Olof i Skåne, beslutades det att operationen skulle ske i Region Skåne. 

– Jag flögs med ambulanshelikopter till Sturup och därifrån till Ystad. Sedan opererades jag. Och jag visste innan att de har duktiga handkirurger i Skåne. 

I nästa andetag säger Filip att han snart ska skriva sig i Vimmerby istället. 

– Det är nog smidigast, säger han och skrattar. 

Snart kan han göra det ännu mer. Den sexfaldige SM-vinnaren i motocross avslöjar att han redan inom en vecka har planerat att vrida på gashandtaget och ge sig ut på en tur med motorcykeln igen. 

– Jag känner ett otroligt sug, men jag får ta det lite försiktigt i början, säger han och vrider och böjer på sina sargade fingrar, som både till form, färg och funktion börjar fungera och se ut som innan. 

– I takt med att jag kommit igång med träningen, har jag fått bättre rörlighet. Det är skönt. 

Och hur är det med det brutna skulderbladet och lårbensbrottet...?

– Jodå. Det funkar bättre och bättre. Jag har bara lite problem med knäet, men det tror jag beror på lårbensbrottet.  

Utöver att han har som mål att bli återställd fullt ut så snabbt som möjligt, finns det ett annat högt uppsatt mål på hans agenda. Filip Bengtsson har länge funderat på att byta inriktning. Från motocross till enduro. 

Nu är han där. 

– Jag känner att det är dags att ta steget. Jag har uppnått så mycket inom crossen och på något sätt har jag alltid känt en respekt för dem som slutar när de är som bäst, eller i alla fall i närheten av den nivån. Nu vill jag satsa på enduron och se hur långt jag kan nå. 

Mycket talar för att 29-åringen kan bli en av Sveriges bästa även i enduro, vilket inte minst triumfen i Gotland Grand National 2019 indikerar. Mästaren fick av förklarliga skäl inte möjlighet att försvara sin titel. Som ni vet satte en otäck krasch i Vetlanda stopp för det. 

undefined
Filip Bengtsson på Bloms MX-racing i Vimmerby.

Nästa år blir det längre resor än så för Bengtsson, som sedan två år tillbaka bor i Vimmerby. Tidigare var det motocrossen som förde honom till olika platser runt om på vår kontinent. Under tiden som professionell bodde han bland annat tre år i Holland. Nu blir det enduron som kommer att fylla på resekontot. 

– Planen är att jag ska köra hela VM-serien i enduro nästa år. 

Det inkluderar race i Portugal, Italien, Frankrike, Lettland och Sverige. Han är redan bekant med banan som körs när Sverige står som arrangör i en av deltävlingarna. 

– Min debut i enduro-SM kördes i Skövde och det gick ju bra då. 

Jo, minst sagt. Filip Bengtsson blev tvåa i ett heat och vinnare i det andra. Han ledde SM totalt inför deltävlingen i Vetlanda för drygt två månader sedan. Den som fick ett sånt tråkigt slut. 

Hur upplägget blir inför satsningen på VM är inte helt spikat med tanke på coronaläget. Om allt går åt rätt håll vill Bengtsson finslipa formen med ett läger utomlands, vilket han är van vid från tiden som stjärna i motocross. 

– Spanien eller norra Italien skulle vara optimalt för min del. 

Endurosporten kan behöva en frisk fläkt som Filip Bengtsson. Nyligen skrev Sporten om nytillträdde förbundskaptenen Calle Bjerkerts ambition att Sverige återigen skulle bli en nation att räkna med i världstoppen. 

En ambition som Bengtsson lockas av. 

– Sverige har halkat efter, men vi får väl se till att försöka ändra på det, säger han underfundigt och ler med hela ansiktet. 

undefined
På rätt väg. Filip Bengtsson har inte alls lika ont i fingrarna sedan olyckan för snart tio veckor sedan.

Calle Bjerkert känner han väl:

– Jo, det är klart. Han är från Vimmerby och vi har tränat tillsammans. Vi har bra kontakt och han är seriös. 

Du är färsk inom endurosporten. Vad ser du för svårigheter?

– Flera saker. Det är mycket tid som läggs på transportsträckor. Det gäller att kunna lära sig att vara påkopplad när man väl ska prestera på specialproven. En annan sak som skiljer sig från crossen är att ingen förare får testköra banan innan, utan man får gå runt och besiktiga istället. 

Efter den otäcka kraschen känner sig Filip Bengtsson redo att ta sig an nästa stora utmaning i karriären. Han gör det med samma team bakom sig som innan – och med vetskapen om att han kan köra riktigt fort även i enduro. Det gäller bara att hålla sig undan för knaggliga otäcka rötter.

Vimmerbyföraren har bestämt sig. Bengtsson lämnar crossen för en tydlig satsning på enduro.
Vimmerbyföraren har bestämt sig. Bengtsson lämnar crossen för en tydlig satsning på enduro.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!