Profilerna om klassikern: "Kroppens seger över hjÀrnan"

Klassiska NovemberkÄsan skapar legender. Det blir lÀtt sÄ. Det Àr nÀmligen bland det tuffaste man kan ge sig pÄ som idrottsman och idrottskvinna. Janne "Skidis" Carlsson kan nog kallas just kÄsalegend och vet verkligen hur det Àr. HÀr blickar han tillbaka pÄ hur det var nÀr han sjÀlv körde. VMS-föraren klarade kraftprovet inte mindre Àn tio gÄnger. "Det var aldrig nÄgon tjusning, bara jobbigt...", sÀger han.

Janne "Skidis" Carlsson Àr en riktig kÄsalegend.

Janne "Skidis" Carlsson Àr en riktig kÄsalegend.

Foto: Magnus Strömsten

Enduro2023-11-14 20:00

I helgen Àr det dags igen, det vet ni.

Återigen stĂ„r Vimmerby MS som vĂ€rd för NovemberkĂ„san. SĂ„ fort ordet kĂ„san nĂ€mns i idrottssammanhang, sĂ„ vĂ€cker det ofta en sorts respekt och en viss beundran. Även den oinvigde inser och förstĂ„r hur jobbigt det mĂ„ste vara att genomföra en kĂ„sa, under sĂ„ lĂ„ng tid och ibland under tuffast möjliga förutsĂ€ttningar. Ni som har sett reportage frĂ„n nattstrĂ€ckorna med djupa, blöta kĂ€rr och ser hur förarna kĂ€mpar och sliter, kan sĂ€kert sĂ€tta er in i hur det Ă€r, i alla fall litegrann.

Vi trÀffar 71-Ärige Janne "Skidis" Carlsson och den nÄgra Är Àldre Inge Fasth pÄ MX World nÄgra dagar innan kÄsastarten i Vimmerby i helgen.

De var med pĂ„ "den gamla goda tiden". NĂ€r de Ă„kte pĂ„ Silverpilen och andra hojar som knappast liknar dagens fartvidunder. 

– Jag kommer precis frĂ„n skogen och strĂ€cka 4. Jag har bandat och det Ă€r ett riktigt kĂ€rr dĂ€r, sĂ€ger Inge Fasth och skrattar. 

Trots att han hunnit en bit över 70-strecket sĂ„ kör han fortfarande enduro – och Ă€lskar det.

– Vi Ă€r nĂ„gra pensionĂ€rer som kör varje tisdag. Det Ă€r fortfarande fantastiskt roligt.

undefined
Janne "Skidis" Carlsson Àr en riktig legend i kÄsakretsar.

De bĂ„da bildade tillsammans med Arne Wallerstedt en ung trio frĂ„n Vimmerby MS som överraskade stort i kĂ„san 1968. I VĂ€rnamo. 

För Carlsson och Fasth var det första gĂ„ngen de körde den nĂ€rmast mytomspunna tĂ€vlingen, som sĂ„g sitt ljus redan 1912. 

– Jag borde nog inte tagit plats i VMS-laget. Jag var bara en spoling pĂ„ 16  Ă„r, sĂ€ger Janne och man ser hur det glimtar till i hans ögon.

Trots sin Älder, trots sin ringa erfarenhet och trots sin osÀkerhet inför vad han egentligen gett sig in pÄ, blev det nÀrmast en succéartad debut i NovemberkÄsan.

– Det var fantastiskt. Vi kom tvĂ„a i lagtĂ€vlingen bakom giganterna frĂ„n Tibro. Det var stort, mycket stort, sĂ€ger Carlsson och fĂ„r nickande medhĂ„ll av Inge Fasth.

DĂ„ ska ni veta att den senare hade stora problem med sin motorcykel.

– Ja, haha. Det var jĂ€ttestruligt med en bakaxel och efter ett tag kunde jag inte gasa för dĂ„ hoppade kedjan.

Men i mÄl tog han sig, till sina lagkamraters och ledaren Inge Blanks stora glÀdje.

– Inge trodde nĂ€stan inte att det var sant att det gick sĂ„ bra. Han var lyrisk och sa att Fasth bara skulle ta sig i mĂ„l, om vi sĂ„ skulle bĂ€ra honom över mĂ„lgĂ„ngen, sĂ€ger Janne Carlsson. 

undefined
Inge Fasth var med i laget som kom tvÄa för Vimmerby MS i kÄsan 1968.

Om deras prestation gav andra förare i Vimmerby MS inspiration lÄter vi vara osagt. Men i vart fall var det betydligt fler VMS-förare som stÀllde sig pÄ startlinjen Äret efter, i Arboga. Den blev Ä andra sidan en tÀvling som inte var den trevligaste...

– NĂ€, det var otĂ€ckt. Det var storm och riktigt lĂ€skigt. TrĂ€den föll som pinnar runt oss. Jag kommer ihĂ„g att jag och Anders Hermansson (VMS-kollega) blev stĂ„ende pĂ„ en av strĂ€ckorna. NĂ€r vi stod dĂ€r sĂ„ föll en tall och slog av sladden baktill Hermanssons pannlampa. Hade tallen trĂ€ffat rakt pĂ„ honom hade det gĂ„tt Ă„t helsicke, sĂ€ger Janne Carlsson.

Han blev för övrigt den yngste förare frÄn klubben som klarade en kÄsa, dÄ 1968. Och sÄvitt han vet Àr han fortfarande yngst.

"Skidis" blev ocksÄ den förste i Vimmerby MS som lyckades genomföra klassikern tio gÄnger. Det var inte tÀnkt sÄ frÄn början...

– Tanken var att jag skulle ha kört min sista kĂ„sa, men sĂ„ fick jag reda pĂ„ att Linköping skulle arrangera tĂ€vlingen 1982. Den ville jag gĂ€rna köra eftersom det var sĂ„ nĂ€ra hemifrĂ„n.

Det Àr ocksÄ frÄn den tÀvlingen som han kanske har sitt bÀsta kÄsa-minne.

– Jag hade 141 som startnummer och vi var bara 16 som kom i mĂ„l. Det var tufft och svĂ„ra förhĂ„llanden.

Janne tog sig i mÄl som 14:e man, den ende frÄn VMS. Skickliga Vimmerbyförare som förre vÀrldsmÀstaren i stadioncross, Leif Niklasson, och den som har rekordet över flest genomförda kÄsor, Niclas Blom, fick ge upp.

– BĂ„da tvĂ„ slĂ€ngde in handduken pĂ„ andra nattstrĂ€ckan. Jag har en historia som Niklasson berĂ€ttat om nĂ€r han stötte pĂ„ Blom i skogen. Han var sĂ„ slut i kroppen och sĂ„ fĂ€rdig att han sa att han nog skulle dö dĂ€rute. Och jag kommer ihĂ„g sjĂ€lv hur jag kĂ€nde nĂ€r jag tog mig i mĂ„l. Jag ville slĂ€nga cykeln Ă„t skogen och aldrig mer sĂ€tta mig pĂ„ en igen, haha.

SÄ blev det ÀndÄ. 1985 gjorde han sin tionde och sista kÄsa.

undefined
Tio medaljer för genomförda NovemberkÄsor har Janne "Skidis" Carlsson samlat pÄ sig.

Janne Carlsson visar sina medaljer frĂ„n alla Ă„rgĂ„ngar dĂ„ han lyckades ta sig mĂ„l – och ocksĂ„ frĂ„n alla Sixdays som han klarade av nĂ€r det begav sig.

Vimmerby MS Àr Äterigen arrangör. Hur kommer det sig att klubben sÄ ofta fÄr det hÀr förtroendet?

– Man mĂ„ste hylla de som Ă€r ansvariga, tĂ€vlingsledare och banchefer. De Ă€r duktiga och det krĂ€ver mycket att fĂ„ ihop allting. Sen Ă€r det sĂ„klart viktigt att markĂ€garna stĂ€ller upp sĂ„ bra som de gör.

Vad Àr egentligen hemligheten med att ta sig runt en kÄsa?

– Tja, att allt fungerar...frĂ„n servicen till cykeln. Den största fasan Ă€r ju att det ska hĂ€nda nĂ„got med motorcykeln i slutet. Att den ska sluta funka, att det Ă€r över. Man vet att kroppen kommer vara helt slutkörd. DĂ„ gĂ€ller det att ha rĂ€tt mentalitet och vĂ€gra ge upp. NĂ„gon förare sa nĂ„gon gĂ„ng att "det Ă€r kroppens seger över hjĂ€rnan", nĂ€r man lyckas ta sig i mĂ„l, sĂ€ger Carlsson.

Vad har ni för rÄd till Vimmerbyförarna som ska ge sig i kast med kraftprovet i helgen?

– Att man laddar upp med att vrĂ€ka i sig spaghetti och makaroner – och att man börjar i god tid med det, sĂ€ger Inge Fasth och skrattar.

I nÀsta andetag sÀger han ocksÄ att det krÀvs att man Àr vÀltrÀnad. SjÀlv spelade han bÄde hockey och fotboll och körde enduro varje dag.

– Det hĂ€nde ofta att jag gav mig ut pĂ„ middagsrasterna.

Janne "Skidis":

– Det Ă€r viktigt med förberedelser och att man har ett bra team kring sig. SjĂ€lv hade jag tre man i servicepersonalen. En som skötte maten, en som hade hand om cykeln och sĂ„ en som ansvarade för klĂ€derna. En annan sak som jag vill dela med mig till dagens förare Ă€r att inte gĂ„ ut för hĂ„rt, utan hĂ„lla ett tempo som man kĂ€nner att man klarar av.

Intervjun nÀrmar sig sitt slut. Vi avslutar med att gÄ omkring och titta pÄ alla motorcyklar som finns i MX World. Vi stannar till vid montern dÀr Sven-Erik "Jösse"Jönsson huserar.

– Han Ă€r den störste enduroföraren nĂ„gonsin, tycker Janne Carlsson.

Han Ă€r just en legend. Och ja...nĂ„got ditĂ„t Ă€r Ă€ven Janne Carlsson sjĂ€lv, Ă„tminstone i VMS-kretsar. 

SÄ hÀr kunde cyklarna som KÄsaförarna anvÀnde förr i tiden se ut.
SÄ hÀr kunde cyklarna som KÄsaförarna anvÀnde förr i tiden se ut.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!