Det är 180 förare som ska köra totalt 40 mil inklusive transportsträckor fördelat på en dagsetapp och en nattetapp. Arrangemanget av en Novemberkåsa kräver mycket förberedelser och inför lördagens tävlingar har de pågått i över ett år.
Vimmerby MS tävlingsledning är ändå en förvånansvärt slimmad organisation.
– Det är jag, Fredrik Johansson och Emelie Strid som håller i trådarna. Vi har våra ansvarsområden där vi tar hjälp av olika arbetsgrupper som jobbar på var sitt håll. Sedan stämmer vi av med varandra och får en väldigt god kontroll över hur vi ligger till, säger Thomas Knutsson.
En förutsättning för att kunna genomföra den här typen av arrangemang är att få tillgång till mark.
– Vi är väldigt tacksamma för att markägarna är så tillmötesgående. Det är ett krav för att vi ska få ihop alla sträckor. Alla sådana detaljer var lösta redan i mars så vi har kunnat jobba med områdena en längre tid och fått till allt som det ska vara, säger Fredrik Johansson.
Tidigare har man använt sig av fem olika sträckor. Numera är det fyra som gäller.
– Det sparar mycket jobb med det upplägget. Genom att köra sträcka ett en gång till på dagsetappen och en tredje gång på nattetappen får vi ändå ihop nästan 40 mils körning totalt. Det bidrar till att göra tävlingen tillräckligt utslagsgivande.
Senast tävlingen avgjordes i Vimmerby kom 119 av 184 startande i mål. I år startar 180 förare och de står inför en betydligt tuffare utmaning.
– Direktivet är att max hälften ska ta sig runt. Ska jag gissa så tror jag att max 50 förare klarar det.
Varför?
– De extra milen körning som vi har lagt till kommer fälla många. Sedan är det är riktigt blött ute i markerna så det kommer bli väldigt tufft för förarna ju längre tävlingen lider. Dessutom säger prognosen att det ska bli kallt i helgen och det gör det ännu svårare.
Kylan har dessutom gjort att arrangörerna fått ändra sig på en punkt.
– Vi sa tidigt att vi inte skulle tillåta dubbdäck, men vi har fått ändra oss på den punkten av säkerhetsskäl. Nu blir det tillåtet att använda dubbdäck, men det är inget krav.
Att det blir fjärde gången på 2000-talet som klubben arrangerar Kåsan beror mycket på de unika förutsättningar som erbjuds.
– Vårt samarbete med Astrid Lindgrens Värld är guld värt i det sammanhanget. Att kunna erbjuda ett depåområde på asfalt är väldigt uppskattat bland förarna. Att det finns tillgång till boende där och att vi kan använda deras lokaler för servering underlättar också. Dessutom ställer många andra föreningar och aktörer i trakten upp och löser mycket åt oss.
När det kommer till det sportsliga så är så gott som hela den svenska eliten på plats. Däribland den regerande mästaren Albin Elowson som har vunnit tre gånger totalt. Däribland senast upplagan som kördes i Vimmerby 2018.
– Dessutom finns många hemmaförare till start. Carl-Johan Bjerkert som vann 2008 på hemmaplan är en av dem. Didrik Gustafsson, Dennis Rotebäck, Oscar Blom och Robert Blom är kanske de som man kan ha störst förhoppningar på, säger Fredrik Johansson som har höga förväntningar på årets upplaga.
– Målet är att vi ska få till den bästa Kåsan någonsin. Både för aktiva och publik.