Upprepar de tÀvlingssuccén i Är?

Det börjar nĂ€rma sig. Nu Ă€r det bara drygt tvĂ„ veckor kvar innan kraftprovet NovemberkĂ„san avgörs i Vimmerby – igen. Vi tog ett snack med eldsjĂ€larna och tĂ€vlingsledarna Fredrik Johansson och Thomas Knutsson för att kolla lĂ€get.

Calle Bjerkert Àr ett stort hemmahopp nÀr tÀvlingen avgörs i Vimmerby.

Calle Bjerkert Àr ett stort hemmahopp nÀr tÀvlingen avgörs i Vimmerby.

Foto: Magnus Strömsten

Enduro2018-11-16 11:36

Vi kan direkt sĂ€ga en sak – och det dĂ€r vet ni nog redan vid det hĂ€r laget. NovemberkĂ„san Ă€r ingen vanlig tĂ€vling, en tĂ€vling i mĂ€ngden. Nej, det Ă€r mycket mer Ă€n sĂ„. HĂ€r pratar vi om en svensk klassiker som har sitt spĂ„r i den svenska folksjĂ€len. KĂ„san stĂ„r för nĂ„got mĂ€ktigt, nĂ€stan nĂ„got övermĂ€nskligt, dĂ€r pĂ„frestningarna för att klara av tĂ€vlingen Ă€r oerhört stora. Bara de uthĂ„lligaste, starkaste och tuffaste klarar av det. HĂ€r snackar vi om en utmaning som stĂ€ller stentuffa krav, bĂ„de fysiskt och mentalt.

Fredrik Johansson och Thomas Knutsson har ocksÄ hÄrda krav pÄ sig, som spindlar i nÀtet.

– Ja, det Ă€r otroligt mycket att hĂ„lla reda pĂ„. Vi pratar med varandra varje dag. Vi brukar ha ett morgonmöte vid sextiden nĂ€r jag Ă€r pĂ„ vĂ€g till jobbet, sĂ€ger Fredrik Johansson.

Vi trÀffas i ett av rummen i klubbhuset i Gnagaredalen. PÄ vÀggarna hÀnger tavlor och affischer frÄn tidigare stortÀvlingar. HÀr finns en bild dÀr flera av klubbens storfrÀsare i motocross Àr samlade. Vimmerby MS bÀr pÄ en stolt historia, inte minst dÄ i rollen som uppskattad arrangör av stora tÀvlingar.

Johansson ger ett tydligt exempel och det sÀger det mesta om klubbens status:

– I Ă„r arrangerar vi bĂ„de Midnattssolsrallyt, Semesterracet i folkrace och sĂ„ dĂ„ NovemberkĂ„san.

NÀr det gÀller kÄsan Àr det femte gÄngen i ordningen sedan tÀvlingen startade 1915. 2018 Àr för övrigt tredje gÄngen inom loppet av tio Är som VMS Àr vÀrd.

– Vi brukar sĂ€ga att vi har som mĂ„l att fĂ„ arrangera NovemberkĂ„san en gĂ„ng inom en tioĂ„rsperiod. Nu blir det betydligt fler Ă€n sĂ„, sĂ€ger Fredrik Johanssons vapendragare Thomas Knutsson.

Att köra i Vimmerby Ă€r populĂ€rt bland förare – och Ă„skĂ„dare.

– Vi har ett bra varumĂ€rke och det kan kanske lĂ„ta lite kaxigt, men vissa sĂ€ger sĂ„ hĂ€r nĂ€r de ska beskriva en kĂ„sa nĂ„gon annanstans: ”Jo, det var en bra kĂ„sa, men inte som i Vimmerby
, sĂ€ger Knutsson med ett leende.

Och sÄ har vi publiken


– Förra gĂ„ngen var det uppskattningsvis 30 000 Ă„skĂ„dare, dĂ€r 5 000 sades vara utlĂ€ndska besökare.

Johansson/Knutsson har jobbat tillsammans i klubben i mÄnga, mÄnga Är. Det hÀr Àr tredje gÄngen som de Àr tÀvlingsledare för NovemberkÄsan.

Hur Àr lÀget dÄ, sÄ hÀr nÄgra veckor innan det brakar igÄng 1 december?

– Det Ă€r fullt upp. Sista veckan innan tar jag semester frĂ„n jobbet. Det Ă€r mycket att hĂ„lla reda pĂ„ i huvudet. Sedan har Thomas och jag delat upp arbetet. Jag hĂ„ller mycket i det administrativa, medan han har hand om banan, sĂ€ger Fredrik Johansson.

De bÀr ett stort ansvar pÄ sina axlar. Inte minst dÄ ur sÀkerhetssynpunkt, det miljömÀssiga och sÄ allt det organisatoriska.

– Det gĂ„r inte att rabbla upp allt vi gör. Det Ă€r ungefĂ€r ett Ă„r sedan vi hade uppstart och det Ă€r mycket som ordnas för att tĂ€vlingen ska kunna genomföras. Det Ă€r allt frĂ„n kontakter med polis, kommun, lĂ€nsstyrelsen och inte minst markĂ€gare, sĂ€ger Thomas Knutsson och fortsĂ€tter:

– MĂ„nga kĂ„sa-arrangörer har bara kontakt med en markĂ€gare. Vi har ett 40-tal, som vi mĂ„ste fĂ„ klart med. Och det Ă€r skönt att de Ă€r sĂ„ vĂ€lvilligt instĂ€llda. Annars skulle det inte gĂ„.

I nÀsta andetag pratar han om funktionÀrerna och deras betydelse.

– Utan dem Ă€r vi ingenting, tillĂ€gger Fredrik Johansson.

I Är Àr organisationen slimmad och uppgÄr till runt 150 funktionÀrer. Huvudplats och depÄ Àr som tidigare vid ALV-parkeringen.

– Platsen Ă€r outstanding i Sverige. Det Ă€r perfekta förutsĂ€ttningar att ha depĂ„omrĂ„det dĂ€r, menar Johansson.

NovemberkÄsan körs med en dagsetapp och tvÄ pÄ natten. Fyra strÀckor pÄ varje etapp och totalt uppgÄr körstrÀckan troligtvis till nÄgot över 30 mil. Och det Àr en varierad terrÀng som förarna, dÀr antalet anmÀlda just nu uppgÄr till 167, bjuds pÄ. Allt frÄn steniga partier, till kuperad terrÀng och kÀrr.

– En av de allra mest populĂ€ra publikplatserna, kanske den populĂ€raste, Ă€r Borghults mosse. Och jo
, vi kommer köra dĂ€r Ă€ven den hĂ€r gĂ„ngen, avslöjar tĂ€vlingsledarna.

De bÄda pratar ocksÄ om Gnagaredalen, som en utmÀrkt utgÄngspunkt för publiken i kÄsan.

– HĂ€r har Ă„skĂ„darna möjlighet att se mycket av förarna.

Och förarna, jo, det Àr som vanligt nÄgra av landets allra bÀsta som kommer till start. Som förra Ärets kÄsa-vinnare Albin Elowsson, mÄngfaldige segraren Joakim Ljunggren och sÄ hemmahoppet Calle Bjerkert, som triumferade 2008 pÄ hemmaplan.

Har ni kontroll pÄ det mesta inför tÀvlingen?

– SĂ„ bra som vi kan, men det Ă€r sĂ„ otroligt mycket som kan hĂ€nda, sĂ€ger Thomas Knutsson.

– Vad hĂ€nder egentligen om det skulle bli en massa snö innan tĂ€vlingen startar. Vad gör vi dĂ„? Vad hĂ€nder om det blir en olycka? DĂ„ gĂ€ller det att agera snabbt som tusan och ha en lösning.

Det brukar han, Fredrik Johansson, staben och Vimmerby MS ha. Annars hade de aldrig fÄtt förtroendet att arrangera stortÀvlingen för tredje gÄngen pÄ kort tid.

NovemberkÄsan Àr en riktig klassiker i svensk idrott och kÀnt för att vara ett stort kraftprov. Normalt sett Àr det fÄ antal deltagare som klarar av att genoföra den tuffa tÀvlingen.

För femte gÄngen stÄr Vimmerby MS som vÀrd för kÄsan. Första Äret den kördes i Vimmerby var 1972. Andra gÄngen 1989. Sedan har VMS varit vÀrd tre gÄnger under 2000-talet: 2008, 2014 och sÄ nu dÄ 2018.

Den första kÄsan kördes redan 1915 och har sedan dess körts i obruten följd, förutom under det första och andra vÀrldskriget, samt vid omlÀggningen till högertrafik 1967.

Enduro Àr den motorsport som har flest antal utövare i Sverige.

PÄ spanska betyder enduro uthÄllighet.

Förra Äret kördes kÄsan i Enköping. Albin Elowsson vann. Bara 18 förare av 150 startande kom i mÄl.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!