Upprepar de tävlingssuccén i år?

Det börjar närma sig. Nu är det bara drygt två veckor kvar innan kraftprovet Novemberkåsan avgörs i Vimmerby – igen. Vi tog ett snack med eldsjälarna och tävlingsledarna Fredrik Johansson och Thomas Knutsson för att kolla läget.

Calle Bjerkert är ett stort hemmahopp när tävlingen avgörs i Vimmerby.

Calle Bjerkert är ett stort hemmahopp när tävlingen avgörs i Vimmerby.

Foto: Magnus Strömsten

Enduro2018-11-16 11:36

Vi kan direkt säga en sak – och det där vet ni nog redan vid det här laget. Novemberkåsan är ingen vanlig tävling, en tävling i mängden. Nej, det är mycket mer än så. Här pratar vi om en svensk klassiker som har sitt spår i den svenska folksjälen. Kåsan står för något mäktigt, nästan något övermänskligt, där påfrestningarna för att klara av tävlingen är oerhört stora. Bara de uthålligaste, starkaste och tuffaste klarar av det. Här snackar vi om en utmaning som ställer stentuffa krav, både fysiskt och mentalt.

Fredrik Johansson och Thomas Knutsson har också hårda krav på sig, som spindlar i nätet.

– Ja, det är otroligt mycket att hålla reda på. Vi pratar med varandra varje dag. Vi brukar ha ett morgonmöte vid sextiden när jag är på väg till jobbet, säger Fredrik Johansson.

Vi träffas i ett av rummen i klubbhuset i Gnagaredalen. På väggarna hänger tavlor och affischer från tidigare stortävlingar. Här finns en bild där flera av klubbens storfräsare i motocross är samlade. Vimmerby MS bär på en stolt historia, inte minst då i rollen som uppskattad arrangör av stora tävlingar.

Johansson ger ett tydligt exempel och det säger det mesta om klubbens status:

– I år arrangerar vi både Midnattssolsrallyt, Semesterracet i folkrace och så då Novemberkåsan.

När det gäller kåsan är det femte gången i ordningen sedan tävlingen startade 1915. 2018 är för övrigt tredje gången inom loppet av tio år som VMS är värd.

– Vi brukar säga att vi har som mål att få arrangera Novemberkåsan en gång inom en tioårsperiod. Nu blir det betydligt fler än så, säger Fredrik Johanssons vapendragare Thomas Knutsson.

Att köra i Vimmerby är populärt bland förare – och åskådare.

– Vi har ett bra varumärke och det kan kanske låta lite kaxigt, men vissa säger så här när de ska beskriva en kåsa någon annanstans: ”Jo, det var en bra kåsa, men inte som i Vimmerby…, säger Knutsson med ett leende.

Och så har vi publiken…

– Förra gången var det uppskattningsvis 30 000 åskådare, där 5 000 sades vara utländska besökare.

Johansson/Knutsson har jobbat tillsammans i klubben i många, många år. Det här är tredje gången som de är tävlingsledare för Novemberkåsan.

Hur är läget då, så här några veckor innan det brakar igång 1 december?

– Det är fullt upp. Sista veckan innan tar jag semester från jobbet. Det är mycket att hålla reda på i huvudet. Sedan har Thomas och jag delat upp arbetet. Jag håller mycket i det administrativa, medan han har hand om banan, säger Fredrik Johansson.

De bär ett stort ansvar på sina axlar. Inte minst då ur säkerhetssynpunkt, det miljömässiga och så allt det organisatoriska.

– Det går inte att rabbla upp allt vi gör. Det är ungefär ett år sedan vi hade uppstart och det är mycket som ordnas för att tävlingen ska kunna genomföras. Det är allt från kontakter med polis, kommun, länsstyrelsen och inte minst markägare, säger Thomas Knutsson och fortsätter:

– Många kåsa-arrangörer har bara kontakt med en markägare. Vi har ett 40-tal, som vi måste få klart med. Och det är skönt att de är så välvilligt inställda. Annars skulle det inte gå.

I nästa andetag pratar han om funktionärerna och deras betydelse.

– Utan dem är vi ingenting, tillägger Fredrik Johansson.

I år är organisationen slimmad och uppgår till runt 150 funktionärer. Huvudplats och depå är som tidigare vid ALV-parkeringen.

– Platsen är outstanding i Sverige. Det är perfekta förutsättningar att ha depåområdet där, menar Johansson.

Novemberkåsan körs med en dagsetapp och två på natten. Fyra sträckor på varje etapp och totalt uppgår körsträckan troligtvis till något över 30 mil. Och det är en varierad terräng som förarna, där antalet anmälda just nu uppgår till 167, bjuds på. Allt från steniga partier, till kuperad terräng och kärr.

– En av de allra mest populära publikplatserna, kanske den populäraste, är Borghults mosse. Och jo…, vi kommer köra där även den här gången, avslöjar tävlingsledarna.

De båda pratar också om Gnagaredalen, som en utmärkt utgångspunkt för publiken i kåsan.

– Här har åskådarna möjlighet att se mycket av förarna.

Och förarna, jo, det är som vanligt några av landets allra bästa som kommer till start. Som förra årets kåsa-vinnare Albin Elowsson, mångfaldige segraren Joakim Ljunggren ¬och så hemmahoppet Calle Bjerkert, som triumferade 2008 på hemmaplan.

Har ni kontroll på det mesta inför tävlingen?

– Så bra som vi kan, men det är så otroligt mycket som kan hända, säger Thomas Knutsson.

– Vad händer egentligen om det skulle bli en massa snö innan tävlingen startar. Vad gör vi då? Vad händer om det blir en olycka? Då gäller det att agera snabbt som tusan och ha en lösning.

Det brukar han, Fredrik Johansson, staben och Vimmerby MS ha. Annars hade de aldrig fått förtroendet att arrangera stortävlingen för tredje gången på kort tid.

Novemberkåsan är en riktig klassiker i svensk idrott och känt för att vara ett stort kraftprov. Normalt sett är det få antal deltagare som klarar av att genoföra den tuffa tävlingen.

För femte gången står Vimmerby MS som värd för kåsan. Första året den kördes i Vimmerby var 1972. Andra gången 1989. Sedan har VMS varit värd tre gånger under 2000-talet: 2008, 2014 och så nu då 2018.

Den första kåsan kördes redan 1915 och har sedan dess körts i obruten följd, förutom under det första och andra världskriget, samt vid omläggningen till högertrafik 1967.

Enduro är den motorsport som har flest antal utövare i Sverige.

På spanska betyder enduro uthållighet.

Förra året kördes kåsan i Enköping. Albin Elowsson vann. Bara 18 förare av 150 startande kom i mål.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!