När F1 storsatsar på grön energi till 2026 ska det genomföras stora förändringar. Bland ledorden finns ökad elektrifiering och hållbara bränslen, och ett nytt tekniskt reglemente ska införas.
Bilarna får behålla sina v6-motorer, men kommer få ytterligare elektrisk kraft och drivas enbart på hållbara drivmedel. Dessa faktorer ska ha varit avgörande för Audis beslut att gå med.
"Med tanke på de stora tekniksprång som serien tar mot hållbarhet 2026 kan vi tala om ett nytt formel 1. Formel 1 håller på att förändras och Audi vill aktivt stötta denna resa", säger Audis tekniske utvecklingschef Oliver Hoffmann i ett uttalande.
Volkswagen-ägda Audi säger att man stödjer F1:s planer på att bli mer kostnadseffektivt och mer hållbart. F1 har satt ett mål om att bli klimatneutralt till 2030.
"Jag är överlycklig att välkomna Audi till formel 1, ett ikoniskt motormärke, pionjär och teknisk utvecklare. Detta är ett stort ögonblick för vår sport som betonar styrkan vi har som global plattform", säger F1:s ordförande Stefano Domenicali.
Samarbete ej fastställt
Annat som ska ha lockat märket till sporten är den enorma uppmärksamhet som Netflix-serien "Drive to survive" medfört. Audi skriver att formel 1 har den högsta tillväxttakten av alla sporter på sociala medier och att man ser en möjlighet att locka unga målgrupper.
Vilket stall Audi ska samarbeta med har man ännu inte bestämt. Ett beslut väntas runt årsskiftet. Drivlinan ska tillverkas i märkets fabrik i Neuburg, nära Ingolstadt och det blir första gången på över ett årtionde en F1-drivlina byggs i Tyskland.
"Motorsport är en integral del av Audis dna. Formel 1 är både en global scen för vårt märke och en stor utmaning för vårt utvecklingslaboratorium. Med de nya reglerna är det rätt tid för oss att gå med. Både formel 1 och Audi jagar tydliga hållbarhetsmål", säger Audis vd Markus Deusmann.
Meriterad chef på posten
Audi meddelar att provbänkar för motor- och batteritester redan finns på plats i Neuburg. Märket arbetar nu på att rekrytera personal och att få byggnads- och teknikinfrastruktur på plats innan årets slut.
De kommer därefter att ha tre år på sig att finjustera sin produkt innan man går in i F1.
Vd för Audis formel 1-avdelning blir Adam Baker som tidigare arbetat för BMW och internationella motorsportsförbundet, Fia.
Satsningen på F1 innebär att Audi avslutar sitt LDMh-projekt, vilket är en typ av lopp för superbilar.
”Formel 1 är nästa stora milstolpe i Audis motorsporthistoria”, säger Julius Seebach, chef för Audi Sport.