I december i fjol presenterade F1-kommissionen bestående av Internationella bilsportsförbundet (FIA), stallföreträdare och Formel 1 planer på en ny generation av motorer som ska vara betydligt miljövänligare och införas till 2026.
I ett nytt möte den 26 april i år fastställdes det hur dessa ska se ut. Målen är att bilarna ska bli 50 procent eldrivna och allt bränsle ska vara förnybart.
– Just nu är bara tio procent förnybart bränsle men jag tror att de testar 50 procent redan i dag, säger Jan Blomqvist, motorexpert på Viasat Motor till TT.
– Knäckfrågan med hybridbilar är att få samma motoreffekt som från bensin, det som föreslagits är i stort sett samma motor fast förstärkt, där man vill få hästkrafter från förbränningen. Just nu får man bara cirka 160 hästkrafter av den och man vill upp till cirka 500.
Miljövänligare prestanda
Utöver ändringar på motorerna vill F1-kommissionen standardisera delar av bilarnas prestanda samt elektronik. På så sätt kan stallen sluta producera delarna själva och överlåta det till andra tillverkare som kan fokusera på miljö-, hållbarhet och återvinningsfrågor.
Redan till nästa Formel 1-säsong ska stallen under två lopp testa att gå ner från 13 par däck till elva, även det ur miljösynpunkt.
Hjälmkamerorna som använts i inledningen av säsongen ska inför nästa säsong också bli ett krav då de blivit ett välkommet tillskott bland fans världen över.
Audi och Porsche kan gå med
Förändringarna måste först godkännas i en omröstning i World motor sport council men Jan Blomqvist menar att det bara är formalia.
– Det kan förekomma lite små förändringar innan en definitiv omröstning men om jag läser mellan raderna så vill alla samma sak här och FIA tog första steget. Den här typen av förändringar brukar vara lätta att få igenom då man kan se in i framtiden att det kommer generera ett positivt resultat, säger Jan Blomqvist.
Nya motortillverkare ska få ekonomiskt attraktiva villkor så att de har en realistisk chans att vara med och slåss mot toppen direkt, något som Audi och Porsche välkomnat och fått grönt ljus som motortillverkare till 2026.
De tyska bilmärkena väntas dock ta ett definitivt beslut först efter reglerna kring motorerna blivit fastställda.