Intresset för årets F1-säsongs tycks större än någonsin, mycket tack vare den populära Netflix-serien "Drive to survive" som lockat nya anhängare till sporten.
Fjolårets säsong blev dramatisk, sedan Red Bulls Max Verstappen dragit det längsta strået framför den då regerande världsmästaren, Mercedes Lewis Hamilton, på säsongens sista varv.
Avgörandet var kontroversiellt och tävlingsledaren Michael Masi sparkades efter påtryckningar – något som fått Red Bulls stallchef Christian Horner att anklaga Mercedes för "mobbning".
Som brukligt finns det en del nytt att rapportera kring inför den nya säsongen. TT guidar dig genom de hetaste nyheterna, statusen i stallen och de kommande tävlingarna.
+ Regeländringar:
Större däck – däckstorleken har ökat från 13 till 18 tum, vilket innebär att bilarna är något tyngre i år.
Markeffekt – "downforce", där bilen trycks ned mot marken med hjälp av vingar, har bytts ut mot en ny typ av markeffekt där tunnlar längs bilens golv i stället suger ned fordonet mot banan. Detta ska öka hastigheten i kurvorna och ge mer spännande lopp.
Frysta motorer – 2026 ska F1-motorerna drivas på ett hållbart sätt. Man har därför bestämt att dagens turbodrivna hybridmotorer på 1,6 liter ska sitta i bilarna till åtminstone 2025. Dessutom ska minst tio procent av bränslet bestå av hållbar etanol.
+ Stallen:
Alfa Romeo:
Fjolårsplacering: 9:a.
Förarpar: Guanyu Zhou och Valtteri Bottas.
Testförare: Robert Kubica och Antonio Giovanazzi.
Kommentar: Mycket nytt hos italienarna där Guanyu Zhou blir den första kinesen i formel 1. Han kommer närmast från formel 2 och ersätter nedpetade Antonio Giovanazzi.
Valtteri Bottas har varit andreman bakom Lewis Hamilton i Mercedes under lång tid och får nu chansen att leda ett stall när han tar över efter pensionerade landsmannen Kimi Räikkönen.
AlphaTauri:
Fjolårsplacering: 6:a.
Förarpar: Pierre Gasly och Yuki Tsunoda.
Testförare: Liam Lawson.
Kommentar: Red Bulls systerlag gör inga stora förändringar efter en stabil sjätte plats i konstruktörmästerskapet. Japanen Tsunoda gjorde en fin förstasäsong i formel 1 och fransosen Pierre Gasly har visat sin klass förr, bland annat när han skrällvann Italiens grand prix 2020.
Alpine:
Fjolårsplacering: 5:a.
Förarpar: Fernando Alonso och Esteban Ocon.
Testförare: Oscar Piastri.
Kommentar: Renault blev under fjolåret Alpine och ledda av tvåfaldiga världsmästaren Fernando Alonso, 40, tog man en fin femte plats. Veteranen kompletterades väl av yngre förmågan Esteban Ocon och får göra så fortsatt även under 2022. Fransoserna har plockat in Otmar Szafnauer som stallchef från Aston Martin.
Aston Martin:
Fjolårsplacering: 7:a.
Förarpar: Sebastian Vettel och Lance Stroll.
Testförare: Nico Hülkenberg.
Kommentar: Ordföranden och storsponsorn Lawrence Stroll styr med järnhand och har gett egna sonen Lance en förarplats, vilket har fått stallchef Szafnauer att lämna. Den unge kanadensaren Lance Stroll har en klok mentor i rutinerade tysken Sebastian Vettel med fyra VM-titlar på sitt cv. Vettel missar dock premiärrejset på grund av covid-19 där han ersätts av Nico Hülkenberg.
Ferrari:
Fjolårsplacering: 3:a.
Förarpar: Charles Leclerc och Carlos Sainz.
Testförare: Mick Schumacher, Antonio Giovinazzi och Robert Shwartzman.
Kommentar: Stallchef Mattia Binotto har inte fått mäktiga Ferrari riktigt dit han vill än, men han ser ut att vara på god väg. Man har en spännande duo i två unga, hyfsat jämnbra förare i Charles Leclerc och Carlos Sainz. Scuderia såg riktigt bra ut under testerna och förhoppningen är att man ska kunna utmana Red Bull och Mercedes i år.
Haas:
Fjolårsplacering: 10:a.
Förarpar: Kevin Magnussen och Mick Schumacher.
Testförare: Pietro Fittipaldi och Antonio Giovinazzi.
Kommentar: Haas hade en riktig katastrofsäsong i fjol och slutade sist i fältet. I år har man gjort sig av med ryska sponsorn Uralkali och föraren Nikita Mazepin efter Rysslands invasion av Ukraina.
Danske Kevin Magnussen har fått steppa in som förare jämte Mick Schumacher och karismatiske stallchefen Guenther Steiner jagar nya sponsorer. Testdagarna skvallrar dock om en något stabilare bil och förarbytet framstår som positivt, oavkortat den ekonomiska baksidan.
McLaren:
Fjolårsplacering: 4:a.
Förarpar: Daniel Ricciardo och Lando Norris.
Testförare: Colton Herta och Oscar Piastri.
Kommentar: McLaren storsatsade i fjol när man snodde publikfavoriten Daniel Ricciardo från Renault. Australiensaren blev dock överglänst av sin unge stallkamrat, britten Lando Norris, som imponerade stort och slutade sexa i VM, två placeringar ovanför Ricciardo. Att hota de två toppstallen blir svårt men att bli "best of the rest" känns som ett rimligt mål inför 2022.
Mercedes:
Fjolårsplacering: 1:a.
Förarpar: Lewis Hamilton och George Russell.
Testförare: Nyck de Vries och Stoffel Vandoorne.
Kommentar: Mercedes må ha vunnit konstruktörmästerskapet, men tro inte att fjolåret var någonting annat än en besvikelse för Toto Wolff och gänget efter att Lewis Hamilton tappat världsmästerskapet på säsongens sista varv.
Nu har man generationsväxlat något där unge George Russell är ny tvåa. Man sägs ligga lite efter Red Bull när det kommer till fart, men lita på att vi kommer att få se en revanschsugen Hamilton på jakt efter en historisk åttonde VM-titel.
Red Bull:
Fjolårsplacering: 2:a.
Förarpar: Max Verstappen och Sergio Pérez.
Testförare: Jüri Vips.
Kommentar: Fjolåret såg fartfenomenet Max Verstappen ta sin första VM-titel efter den kontroversiella avslutningen i Abu Dhabi. Efter misslyckade försök med Pierre Gasly och Alexander Albon ser man nu ut att ha hittat en stabil partner till nederländaren i Sergio Pérez.
Nyckfulle stallchefen Christian Horner vill dock säkerligen se jämnare prestationer från mexikanen för att kunna utmana Mercedes i kampen om konstruktörmästerskapstiteln.
Williams:
Fjolårsplacering: 8:a.
Förarpar: Nicholas Latifi och Alexander Albon.
Testförare: Roy Nissany.
Kommentar: Mercedes "b-lag" har tvingats släppa talangfulle George Russell till storebror. I stället har man, något oväntat, gett en ny F1-chans till Red Bull-länkade thailändaren Alexander Albon trots att denne inte pallat för trycket hos energidrycksstallet.
Bredvid sig har han kanadensaren Nicholas Latifi som gjorde mest väsen av sig för sin inblandning i avgörandet i titelkampen under säsongens sista lopp i Förenade Arabemiraten.
+ Samtliga tävlingar
1) Bahrains grand prix, Bahrain International Circuit, 20 mars.
2) Saudiarabiens grand prix, Jeddah Corniche Circuit, 27 mars.
3) Australiens grand prix, Albert Park Circuit, 10 april.
4) Emilia Romagnas grand prix, Imola Circuit, 24 april.
5) Miamis grand prix, Miami International Autodrome, 8 maj.
6) Spaniens grand prix, Circuit de Barcelona-Catalunya, 22 maj.
7) Monacos grand prix, Circuit de Monaco, 29 maj.
8) Azerbajdzjans grand prix, Baku City Circuit, 12 juni.
9) Kanadas grand prix, Circuit Gilles Villeneuve, 19 juni.
10) Storbritanniens grand prix, Silverstone Circuit, 3 juli.
11) Österrikes grand prix, Red Bull Ring, 10 juli.
12) Frankrikes grand prix, Circuit Paul Ricard, 24 juli.
13) Ungerns grand prix, Hungaroring, 31 juli.
14) Belgiens grand prix, Circuit de Spa-Francorchamps, 28 augusti.
15) Nederländernas grand prix, Circuit Zandvoort, 4 september.
16) Italiens grand prix, Monza Circuit, 11 september.
17) Singapores grand prix, Marina Bay Street Circuit, 2 oktober.
18) Japans grand prix, Suzuka International Racing Course, 9 oktober.
19) USA:s grand prix, Circuit of the Americas, 23 oktober.
20) Mexiko Citys grand prix, Autódromo Hermanos Rodríguez, 30 oktober.
21) São Paulos grand prix, Interlagos Circuit, 13 november.
22) Abu Dhabi grand prix, Yas Marina Circuit, 20 november.
+ Tv
Samtliga träningar, kval och grand prix sänds på Viasat/Viaplay.