Den danska tidningen Finans skriver att landslagets huvudsponsorer inte kommer att utnyttja sponsorbiljetter för anställda och kunder.
Byggföretaget Stark säger till tidningen att företaget inte vill förknippas med Qatar. Vid landskamper hemma på Parken i Köpenhamn har företaget flitigt nyttjat sponsoravtalet och bland annat ordnat biljetter till kunder. Nu kommer man att uteslutande använda sina kommersiella rättigheter hemma i Danmark i stället för i Qatar.
– Vår logotyp syns inte på tröjorna och vi skickar varken kunder eller anställda till Qatar. Jag kan med 100 procent säkerhet garantera att vi inte löser ut en enda biljett. Vi håller oss helt därifrån, säger Jens Velling, kommunikationschef för Stark, till Finans.
Öljätten Carlsberg har varit en storsponsor i 43 år. Tanja Frederiksen, global kommunikationsdirektör, säger att företagets logga bara ska synas vid landslagets presskonferenser och att företaget inte skickar någon till Qatar.
Samma gäller för Forenet Kredit, Danske Spil och Hummel vilket betyder att ingen av de fem danska huvudsponsorerna ska delta med folk i Qatar eller använda sig av sina kommersiella rättigheter i Qatar, skriver Finans.
Det går i linje med det danska fotbollsförbundet DBU:s inställning.
– Deras beslut stämmer med DBU:s beslut om att vi skulle vilja delta i fotbolls-VM, men att vi är emot Fifas beslut om att lägga det i Qatar. Vi minimerar vårt deltagande i Qatar och därför är det också naturligt att våra partners inte åker dit, säger förbundets kommunikationschef Jakob Høyer.