Under damallsvenskans 17 första omgångar kommer hela 20 matcher att spelas på fredagar. Det är lika många fredagsmatcher som det var på hela förra säsongens 26 omgångar.
Rosengård har flest fredagsmatcher innan VM-uppehållet. Malmöklubben spelar totalt åtta fredagar, varav fem är på hemmaplan. I fjol spelade Rosengård fyra fredagsmatcher på hela säsongen.
– Det är inte optimalt för oss publikmässigt, sade föreningens ordförande Håkan Wifvesson när han blev intervjuad av TT inför premiären.
"Familjer uppbokade"
Föreningens huvudsakliga målgrupp är ungdomar och familjer.
– Många familjer är redan uppbokade och man vill samla familjen på fredag, säger Wifvesson.
Farhågan besannades i fredagens premiär hemma mot Piteå. Endast 557 åskådare kom till Malmö IP för att se Rosengård spela 1–1 mot laget från Norrbotten.
TT: Caroline Seger – är fredagar en bra matchdag för er?
– Jag vet inte längre vad som är bra, för det är aldrig folk på det sättet ändå, säger Caroline Seger lätt uppgivet.
– Du får göra en enkät och fråga vilken tid som hade passat bäst, fortsätter hon.
Det är sändande bolag Viaplay som anser att framför allt fredagar är den bästa dagen för att visa damallsvenskan. Premiären kunde ses både via stream och TV10.
– Viaplay har kommit fram att det är det optimala för linjär tv. Annars krockar det väldigt mycket med exempelvis Premier League under helgen, säger Tomas Hoszek, generalsekreterare i intresseorganisationen Elitfotboll dam (EFD), till TT.
Protesterar inte
Rosengård väljer dock att varken protestera eller ha synpunkter på spelschemat.
– Vi tar inte någon fajt för att vi har för många fredagsmatcher utan vi accepterar att det är så. Vill Viaplay ha oss de här matcherna rättar vi in oss i ledet för det. Det är viktigt för sporten, säger Håkan Wifvesson.
Fredagar är inte heller optimalt för att samla sponsorer på Malmö IP, men å andra sidan finns det fördelar med att Rosengård får utrymme i tv.
– Det är positivt att man vill se våra matcher förhållandevis ofta. Det är ett marknadsvärde för våra sponsorer och partners, om man ska värdera sändningstid, säger Håkan Wifvesson.