"Varumärken köper rättigheter till att sponsra VM för att de vill associeras med glädje och spektakulära prestationer på plan – inte gränslösa 'lönestölder' och arbetares död som gjorde VM möjligt", säger Human Rights Watchs talesperson Minky Worden.
Enligt människorättsorganisationerna Human Rights Watch, Amnesty International and FairSquare har bara AB InBev, Adidas, Coca-Cola och McDonald's uttryckt sitt stöd för att kompensera gästarbetarna för de missförhållande de levt under.
Tio andra sponsorer och partners har varit tysta i frågan.
"Med bara två månader kvar borde sponsorer använda sitt inflytande till att pressa Fifa (Internationella fotbollsförbundet) och Qatar till att uppfylla sitt ansvar gentemot de här arbetarna när det kommer till mänskliga rättigheter", säger Worden.
Visa, Hyundai-Kia, Qatar Energy, Qatar Airways, Vivo, Hisense, Mengniu, Crypto, Wanda och Byju's är de sponsorer och partners som ännu inte uttalat sig.
Qatar anklagas för att dölja dödsfall och skador bland migrantarbetare. Dessutom har de kritiserats för att ligga efter med löneutbetalningar.
Herrarnas fotbolls-VM i Qatar spelas mellan 20 november och 18 december.