På fredagen skickade Viaplay ut ett pressmeddelande om ett nytt samarbete med den norske superstjärnan Erling Braut Haaland. Exakt vad ambassadörsrollen innebär är ännu oklart.
Viaplay har sändningsrättigheterna till Premier League i bland annat Norge och Sverige. Norske mediekritikern Trygve Aas Olsen reagerar på det nya samarbetet.
"Vilja gynna Haaland"
– Viaplays publik har anledning att misstänka Viaplays journalister och kommentatorer för att vilja gynna Haaland på något sätt för att han har en affärsanknytning, säger Olsen.
Frågan som ställs är huruvida strömningstjänsten kan vara kritisk och objektiv. Men det är inga problem, hävdar Kristian Oma, norska Viaplays sportchef.
– Om Haaland går tio matcher utan att göra mål blir det lika kritiskt från oss som från alla andra. Det kan jag garantera.
Enligt journalistiska principer
Erling Brauts pappa, tidigare fotbollsstjärnan Alf-Inge Håland, kommer också att medverka i den norska PL-bevakningen av sin egen son. Oma säger att i fall Erling Braut skulle göra något stötande så kommer redaktionen att hantera det "kritiskt och grundligt".
Samtidigt meddelar Viaplay att man ska göra en dokumentär om Haalands uppmärksammade övergång till Manchester City.
– Det är kommersiellt, och då bevakar vi honom redaktionellt enligt gällande journalistiska principer. Det finns egentligen inget hokus pokus i det, säger Oma.