När det svenska herrlandslaget inleder jakten på en EM-plats gör man det på nationalarenan inför fullsatta läktare. 48 700 biljetter är sålda, vilket öppnar upp för en publikfest.
– Vi hade förväntat oss att det skulle bli utsålt mot Belgien. Det är en toppmatch och den spelas på en fredag. Alla förutsättningar finns där så det är en attraktiv match, säger Christoffer Lund, biljettansvarig på SvFF.
Inget nytt publikrekord
Det har däremot gått mer trögt med biljettförsäljningen till måndagsmatchen mot Azerbajdzjan. Där är 13 000 biljetter sålda.
– Det är svårare mot Azerbajdzjan för den spelas på en måndag, men vi hoppas att det ska rulla på och vad resultatet blir på fredag kan också påverka.
Det nuvarande publikrekordet för det svenska herrlandslaget på Friends arena sattes mot Luxemburg i VM-kvalet 2017. Då blev publiksiffran 50 022. Trots att det nu är utsålt mot Belgien blir det inget nytt publikrekord.
– När publikrekordet slogs mot Luxemburg hade vi mindre säkerhetsavspärrningar och en mindre medialäktare, säger Christoffer Lund.
“Finns ett enormt intresse”
Förra året var ett tufft år för landslaget med missat VM-slutspel efter förlust mot Polen i playoff-finalen samt spel i Nations League där man slutade sist i sin division. Trots det finns ett starkt intresse för landslaget.
– Fotbollen i Sverige växer som sport och det finns ett enormt intresse för sporten. Barn i dag växer upp med tillgång till internationell fotboll och har ofta ett internationellt lag, och inte ett svenskt, som de följer. Därför blir landslaget det största laget i Sverige, säger Martin Åslund, expert i Viaplay som sänder EM-kvalmatcherna.
Att matchen mot Belgien är utsåld gör honom inte förvånad.
– Jag tror nästan att man hade kunnat sälja slut ett halvt Friends till. Jag upplever att många oavsett tar chansen att se internationell fotboll i Sverige.
I Sveriges kvalgrupp finns, förutom Belgien och Azerbajdzjan, även Österrike och Estland, där de två bästa lagen går vidare till EM-slutspelet i Tyskland nästa år. Frågan är vad som händer med publikintresset om Sverige missar mästerskapet.
– Jag tror inte att det påverkar så mycket. Däremot innebär det mindre intäkter vilket i sin tur leder till långsammare tillväxt inom svensk fotboll. Men det är ett misslyckande om vi inte tar oss till EM, säger Martin Åslund.