Mbappé får kritik – av snabbmatskedja

Franska fotbollsförbundet ändrade sig efter Kylian Mbappés bojkott. Nu kritiseras den franske anfallaren – av Kentucky Fried Chicken.

Frankrikes och PSG:s Kylian Mbappé. Arkivbild.

Frankrikes och PSG:s Kylian Mbappé. Arkivbild.

Foto: Laurent Cipriani/AP/TT

Fotboll2022-09-21 11:08

Alain Béral är vice ordförande för snabbmatskedjan KFC:s verksamhet i Frankrike som är en av det franska fotbollsförbundets (FFF) officiella partner. Béral anser att Mbappés krav på att ändra bildrättighetsavtalet, som landslagsspelarna är bundna till, kommer från en "ungdomskris", skriver L’Équipe.

Béral säger att det är en fråga mellan Mbappé och FFF men oroar sig samtidigt för att färre privata företag kommer att vilja finansiera förbund och ligor om vissa spelare inte längre vill skriva på avtalen.

Tidigare i veckan gav FFF efter för Mbappés krav vilket gör att de nu kommer göra om bildrättighetsavtalet.

Det nuvarande avtalet, som gällt sedan 2010, kräver att alla spelare ställer upp på olika tillställningar med landslagets sponsorer. I utbyte får spelarna 25 000 euro för varje landskamp de spelar. Mbappé ansåg dock att överenskommelsen var orättvis då bilder på vissa spelare används mer än andra.

Redan i mars bojkottade PSG-anfallaren ett marknadsföringsevent gällande frågan och han hotade även att inte vara med på tisdagens fotografering med en av landslagets sponsorer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!