Nästa säsong replikeras herrlagens CL-upplägg med gruppspel även för damer. Samtidigt har Europeiska fotbollsförbundet (Uefa) slutit lukrativa sponsoravtal specifikt för damfotbollen.
– Det kommer bli många fler internationella matcher, vilket är kul, säger Rosengårds sportchef Therese Sjögran.
Formatet med gruppspel infördes i herrarnas Champions League redan under tidigt 1990-tal. På damsidan har det i stället direkt handlat om sextondelsfinaler och utslagningsomgångar.
"Kan utmana"
I torsdagens kvartsfinal ställdes svenska FC Rosengård mot storklubben Bayern München.
Uppgiften var att vända ett till synes hopplöst 0–3-underläge.
– Sportsligt så kan vi utmana de europeiska storklubbarna, men ekonomiskt är vi långt efter, säger Sjögran innan hon både öppnar för värvningar och lyfter fram strukturella problem.
– När upplägget ändras så vill vi så klart vara med. Men det innebär att vi måste värva i sommar, mitt i vår säsong. Som det är nu så får vi bara ta in tre Champions League-spelare under vintern. Det känns som de måste ändra reglerna för oss som spelar vår-höst. Som det är nu så har de andra klubbarna en stor fördel.
Tidig bortaledning
Kanske avspeglade sig den fördelen redan i årets kvartsfinal. I returmatchens 22:a minut gjorde Bayern 0–1 och den lilla gnista hopp som på förhand fanns släcktes.
Över två matcher vann tyskorna med totalt 4–0.
– Det är så klart tråkigt att åka ur. Vi försöker in i det sista, sedan är det synd att de fick ett mål så tidigt vilket kanske gör att vi inte riktigt tror på det, säger Olivia Schough.
Tränaren Jonas Eidevall säger att man visar att man kan spela jämnt mot ett lag som Bayern – men han hade gärna haft hjälp av VAR.
– Bayernspelarna obstruerar och drar i våra tröjor. Det vi inte får med oss hade dömts ut med VAR. Punkt. Tyvärr är det omöjligt för domarna att hålla koll på vad som händer i straffområdet, säger han.
Gruppspel nästa år
Men Rosengård får nya chanser. Från och med till hösten kommer 16 klubbar att spela gruppspel i Champions League, varje grupp består av fyra lag som möts både hemma och borta.
Även ekonomiskt närmar sig damfotbollen herrarna. Det har gått tre år sedan Visa blev det första multinationella företaget att underteckna ett flerårigt sponsoravtal med Uefa gällande damfotboll, senare har även Nike skrivit liknande avtal.
Störst intäkt har dock Pepsicos sponsring gett. Företaget är huvudsponsor för Uefa:s samtliga damturneringar fram till 2025.
De nya pengarna har gjort att det internationella spel som tidigare innebar en förlustaffär för svenska klubbar nu blivit betydligt mer lukrativt.
Trots att de är utslagna ur årets Champions League blir nästa match en semifinal för FC Rosengård. På söndag väntar Häcken i svenska cupen.