Rysskoppling stoppar Maraboureklam

Svenska fotbollförbundet pausar pågående sponsorkampanjer kopplade till livsmedelsjätten Mondelez, som har Marabou som ett varumärke. Skälet är företagets beslut att fortsätta verksamheten i Ryssland.

Sveriges Viktor Gyökeres och Mattias Svanberg jublar efter ett mål mot Azerbajdzjan på Friends arena.

Sveriges Viktor Gyökeres och Mattias Svanberg jublar efter ett mål mot Azerbajdzjan på Friends arena.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Fotboll2023-06-03 10:37

Marknads- och försäljningschefen på fotbollförbundet SvFF, Helena Taube Rehnmark, säger i ett mejl till Dagens Nyheter att man har en dialog med Mondelez Sverige och att man stoppar kampanjerna i avvaktan på vad dialogen leder till.

Ukrainas antikorruptionsmyndighet har svartlistat den amerikanska livsmedelsjätten Mondelez på grund av att företaget fortsätter sin verksamhet i Ryssland och därmed anses bidra till den ryska krigskassan.

"Det är självklart att man måste ta ett sådant påstående på stort allvar. SvFF har sedan krigets utbrott på en rad sätt markerat mot Rysslands djupt orättfärdiga invasionskrig i Ukraina", skriver Taube Rehnmark.

"Omedelbart vid krigsutbrottet meddelade förbundet också att vi inte kommer att spela mot Ryssland i en eventuell play off-match, trots att det vid tillfället hade inneburit att herrlandslaget hade uteslutits och missat VM".

Marabou, som är ett av Mondelez varumärken, har sedan över 20 år ett sponsoravtal med Svenska fotbollförbundet. Det förlängdes 2021 med tre år.

I ett uttalande till TT skriver Mondelez Sverige:

"Tillsammans med SvFF har vi tagit ett gemensamt beslut att pausa pågående kampanjer och aktiveringar, kopplat till vårt samarbete. Avtalet har inte sagts upp, och i nära dialog med SvFF har vi varit tydliga från Mondelez sida med att inga av de produkter som säljs i Norden tillverkas i Ryssland."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!