Fortuna, just nu topplag i andraligan, har ambitionen att slopa entréavgifter för såväl sina egna som bortalagets supportrar.
Under parollen "Fortuna för alla" görs ett försök nästa säsong med tre gratismatcher i ligan. Klubbledningen talar om en "arenarevolution" som innehåller mer än att sluta ta betalt av åskådare.
Sponsorer betalar
Tanken är att sponsorintäkter ska täcka det ekonomiska bortfallet av uteblivna biljettintäkter. Delar av intäkterna från samarbetspartners öronmärks framöver åt ungdoms- och damfotboll samt den digitala infrastrukturen på arenan. Ytterligare en del av potten är tänkt att bidra till allmänt idrottande i staden och hållbarhetsprojekt. I den utstakade vägen framåt vill klubben dessutom göra supportrarna mer delaktiga.
Tidningen Rheinische Post rapporterar att ett antal företag är med på tåget. I ett uttalande skriver klubben om samarbetet med sponsorer:
"Strategiska partners som tillsammans med oss är övertygade om att fotbollen i första hand tillhör fansen och kommer att stödja vår nya väg på lång sikt".
30 000 i snitt
Fortuna Düsseldorf snittar hittills den här säsongen nära 30 000 åskådare hemma på Merkur Spiel-arena (EM-arena nästa sommar). Senast arenan var slutsåld var till matchen mot Hamburger SV den 31 mars. Då kom 52 200 besökare.
Düsseldorf har ambitionen att återvända till Bundesliga, men chansen är minimal den här säsongen. Med fem matcher kvar är avståndet upp till Hamburg, som håller kvalplatsen, nio poäng.
Landslagsmeriterade svensken Kristoffer Peterson har deltagit i 24 matcher den här säsongen och gjort tre mål. Enligt tyska medier gör han sin tredje och sista säsong i Fortuna Düsseldorf.