VM-kvalet utsålt – Seger hyllar nytänket

Det blir storpublik när Sverige tar emot Finland i VM-kvalet på Gamla Ullevi. Att alla 14 500 biljetter sålt slut beror på att damlandslaget nu fått den marknadsföring man förtjänar, säger Caroline Seger. –De har fixat hela stan och släppt biljetter tidigt. Det har inte varit så tidigare, säger den svenska lagkaptenen.

Caroline Seger under onsdagens pressträff på Gamla Ullevi, dagen före VM-kvalmatchen mot Finland.

Caroline Seger under onsdagens pressträff på Gamla Ullevi, dagen före VM-kvalmatchen mot Finland.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Fotboll2021-11-24 10:19

Senaste gången som så många såg Sveriges damlandslag spela på Gamla Ullevi var den 24 juli 2013, när 16 608 åskådare fanns på plats för EM-semifinalen mot Tyskland.

Riktigt så folktätt blir det inte i torsdagens VM-kvalmatch mot Finland, men samtliga 14 500 som fanns till försäljning har gått åt. Om alla kommer innebär det publikrekord för en landskamp på damernas nationalarena utanför ett mästerskap.

Spelarna har tyckt till

– Det är speciellt, det är fantastiskt. Någonstans har vi gjort något väldigt bra som har gjort att människor vill komma hit. Sedan tror jag också att marknadsbiten på Svenska fotbollförbundet har gjort ett annorlunda jobb, säger Caroline Seger.

Tidigare har det funnits en del övrigt att önska i förbundets marknadsföring av damernas landskamper, säger Seger. Men efter att spelarna fått säga sitt har marknadsavdelningen ökat sina ansträngningar.

– Vi har fått tycka till, för det har behövts en förändring, säger Seger.

– Syns man inte så finns man inte heller. Det har varit viktigt för oss, man måste ju ge det chansen. Om man inte visar att ”här finns en match”, så är det svårt att veta, om man inte har det intresset av sig självt. Man måste locka fram det intresset innan man faktiskt kan sälja biljetter.

Barcelonastjärnan Fridolina Rolfö delar den uppfattningen.

– En av anledningarna (till att det är slutsålt) är att vi möter ett bra motstånd. Men sedan tror jag också att man marknadsföringsmässigt har visat att man vill sälja slut den, och har gjort ett bra jobb där. Det går om man vill, säger Rolfö.

– Det är jätteviktigt att lyfta oss så att man ser det. Och man ser det mer här på stan, med flaggor och så vidare. Marknadsföringen är jätteviktig för att synliggöra oss och landslagen.

"Finns en hunger"

Samtidigt hade det antagligen varit svårt att fylla Gamla Ullevi utan de framgångar som Sverige nått de senaste åren, säger Caroline Seger. OS-silvret i somras har liksom VM-bronset 2019 gjort att allt fler fått upp ögonen för de svenska fotbollsdamerna.

– Jag tror att det har jättemycket att göra med framgångarna i OS och VM. Och nu är det också första gången på länge som vi får ha fullt hus, med tanke på pandemin. Det finns nog en hunger för fotbollen och det är fantastiskt roligt att det är slutsålt, säger Seger.

Sverige toppar VM-kvalgruppen på maximala nio poäng efter tre matcher. Finland är tvåa, tre poäng bakom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!