Enligt Göteborgsvarvets evenemangschef Erik Bergkvist är det en utmaning för många evenemang att locka till sig deltagare igen, efter de tunga covid-åren.
Det gäller inte minst Göteborgsvarvet, som fick mycket kritik för att anmälningsavgifterna för de inställda loppen 2020 och 2021 inte betalades tillbaka.
– De som är här, de kommer att vara väldigt nöjda hoppas jag. Men vi har en resa kvar med att återställa förtroendet efter de inställda loppen och så vidare, säger Erik Bergkvist.
"Måste jobba"
När löparboomen låg på sin topp omkring 2015–2016 tog Göteborgsvarvet sikte på att bli världens största långlopp. Antalet anmälda låg då på drygt 64 000 per år, varav omkring 45 000 fullföljde.
Nu nådde antalet anmälda bara med nöd och näppe upp i just omkring 45 000, varav många dessutom valde att inte ställa upp. Till slut startade bara 23 047 personer.
– Vid toppen 2016 var vi inne i en löparboom, det var mer ett självspelande piano. Men vi är otroligt nöjda med att få till ett lopp till att börja med, säger Erik Bergkvist.
Folkfest blev det till slut ändå på Göteborgs gator. Men siffrorna är ett bekymmer, medger han.
– Vi är nöjda med själva genomförandet, vad vi levererar här i dag. Men det är klart att vi måste jobba med deltagarantalet, säger Erik Bergkvist.
– Det är kanske generellt för hela evenemangsbranschen och framför allt motionslopp, vi ser de tendenserna hos våra konkurrenter också.
"Fått sig en törn"
TT: Hur mycket av tappet just för Göteborgsvarvet beror på pandemin för er och hur mycket på kritiken som ni fått tror du?
– Självklart har Göteborgsvarvets varumärke fått sig en törn, det hoppas vi förstås kunna återställa.
– Det finns saker vi kunde ha gjort bättre och kommunicerat bättre kring. Men det är bara att vara självkritiska och titta framåt och se vad vi kan göra bättre.