Amnesty om Nordqvist: Klokt att dra sig ur

Amnesty – som riktat hård kritik mot Anna Nordqvist – välkomnar golfstjärnans beslut att avbryta samarbetet med oljebolaget Saudi Aramco. –Kvinnors mänskliga rättigheter kränks i Saudiarabien, så det låter som ett väldigt klokt beslut, säger Maja Åberg, sakkunnig på Amnesty.

Anna Nordqvist avbryter samarbetet med oljebolaget Saudi Aramco. Arkivbild.

Anna Nordqvist avbryter samarbetet med oljebolaget Saudi Aramco. Arkivbild.

Foto: Dave Chidley/AP

Golf2023-02-10 11:39

Efter kritiken bryter nu Anna Nordqvist samarbetet som ambassadör för det statliga oljebolaget Saudi Aramcos tävlingar på damernas Europatour.

Amnesty, som tidigare kritiserat golfstjärnan, välkomnar beskedet.

– Som kvinnlig idrottsutövare är det extra relevant med tanke på att kvinnors mänskliga rättigheter kränks så allvarligt i Saudiarabien, så jag tycker att det låter som ett väldigt klokt beslut att dra sig ur den här typen av samarbete, säger Maja Åberg, sakkunnig på Amnesty, till TT.

TT: Vilka signaler sänder det ut?

– Jag tänker att det sänder en signal om att Saudiarabien måste förbättra människorättssituationen i landet och speciellt människorättssituationen för kvinnor som ju är extra utsatta.

"Personligt ansvar"

Utöver Anna Nordqvist har även herrstjärnan Henrik Stenson fått hård kritik för sitt beslut i fjol att flytta till den nya, av Saudiarabien finansierade, LIV-touren.

Amnesty International uppmanar alla idrottsmän att inte bidra till så kallad "sportswashing". Maja Åberg hoppas och tror att beslutet kan leda till att andra spelare och idrottsmän tar ställning i frågan.

– Det är extra viktigt när kända personer och sportprofiler tar ett personligt ansvar för att bidra till mänskliga rättigheter. Flera av de mest välkända fotbollsspelarna har och har haft olika typer av ambassadörsroller för Saudiarabien och andra gulfländer i olika sammanhang.

Storstjärnor blundar

"Sportswashing", på svenska sporttvätt, har inte bara varit en omdebatterad fråga i golfvärlden. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon lyfter fram att det å ena sidan har stormat kring Ryssland och fotbolls-VM i Qatar, samtidigt som många idrottsstjärnor blundar för problemen.

– Det är en större fråga i Sverige många gånger än i vissa andra länder. Stora stjärnor som Ronaldo och Messi har valt att fullständigt blunda i den här typen av frågor.

Ofta är det de första som väljer att hoppa på någonting – oavsett om det gäller att stanna kvar i Ryssland efter krigets utbrott eller att samarbeta med saudiarabiska intressen – som hamnar i strålkastarljuset, menar han.

– Sedan väljer ett antal världsstjärnor eller svenskar att fatta liknande beslut och så blir det svårare och svårare för medier och allmänheten att vara arga.

"Kan inte backa bandet"

Niklas Turner Olovzon tycker att det är svårt att säga vilka effekter som samarbetet med Saudi Aramco, och valet att nu avbryta det, har fått för Anna Nordqvists personliga varumärke.

– När man avbryter något är det såklart oftast det bästa och det går snabbare att återhämta varumärket. Men samtidigt är skadan på ett sätt redan skedd – man kan ju inte backa bandet, säger han och fortsätter:

– Vi lever också i ett tidevarv där olika individer klarar sig olika bra beroende på hur de hanterar det och hur de kommunicerar runt det. Det finns ingen absolut sanning kring hur mycket ett varumärke blir skadat, utan det får tiden utvisa.

Generellt sett beter sig sponsorer ofta som flockdjur och väntar ut varandra, menar han.

– När det gäller stora mästerskap och världsstjärnor är sponsorskapet så viktigt att man kan uttrycka ett avståndstagande, men man är inte beredd att hoppa av. Men ibland hoppar någon av i affekt och då kan det bli någon slags kedjereaktion.

"Framstår som aningslöst"

Niklas Turner Olovzon ställer sig frågan vilken samhällsmedvetenhet man egentligen kan kräva från en idrottsutövare eller annan känd person. Samtidigt efterlyser han en mer grundmurad syn på vad som är okej och inte.

– Blir man kritiserad och påkommen väljer man att bryta och ta avstånd från saker som man inte hade en tanke på att ta avstånd från början, säger han och fortsätter:

– Det framstår som ganska aningslöst när man byter åsikt och inte har haft koll på vad man gett sig in i. Jag tror att det snarare är det som urholkar trovärdigheten för ett varumärke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!