Trefaldiga majorvinnaren Anna Nordqvist är ett av affischnamnen när Europatouren den här veckan spelas i King Abdullah Economic City i Saudiarabien.
Tävlingens titelsponsor är det statliga oljebolaget Saudi Aramco.
På en presskonferens i veckan inför torsdagens inledande runda hyllade Nordqvist Aramco, som de senaste åren investerat stort i damernas Europatour. Sedan i juli förra året är den svenska stjärnan ambassadör för företagets tävlingar på touren.
– Det är tredje gången jag är här och jag älskar att komma hit. Jag är taggad och tycker att allting med den här tävlingen är väldigt bra. Jag vet att att Aramco och saudisk golf gör mycket för åskådarna, säger Anna Nordqvist.
Vill inte kommentera
Före presskonferensen ställde TT frågor till Anna Nordqvist. Bland annat om hur hon ser på kritiken mot Saudiarabien och oljebolaget Aramcos investeringar.
Enligt människorättsorganisationen Amnesty har Saudiarabien en "fruktansvärd inställning till mänskliga rättigheter". I helgen uppgav landet att 81 personer avrättats samma dag, dömda för terrorbrott.
"Jag väljer att inte kommentera andras frågor, situationer eller kommentarer. Jag jobbar hårt varje dag på att utveckla mig och mitt spel och hoppas på en bra säsong 2022", svarar hon i ett mejl.
På presskonferensen, där flera medier deltog digitalt, frågade en journalist vad Nordqvist tycker om herrstjärnorna Phil Mickelsons och Greg Normans engagemang i Saudiarabien och diskussionen kring en utbrytartour där.
Journalistens fråga omformulerades av en moderator till att handla om skillnader mellan dam- och herrgolf innan Nordqvist på nytt avstod från att ta ställning.
– Jag vill inte kommentera skillnader mellan damernas och herrarnas golf. Jag har alltid trott på kvinnors möjlighet att spela över hela världen. Jag är väldigt lyckligt över att få göra det jag gör, säger Nordqvist.
"Sportswashing, tveklöst"
Eric Franzén är chefredaktör för tidningen Svensk Golf. Han konstaterar att Saudi Aramcos tävlingar på Europatouren är exempel på så kallad sportswashing.
– Det är ju en del av den generella utvecklingen som pågår på sportmarknaden. Vi har sett under många år att det kommer in kapital, pengar, från olika håll i världen där man egentligen använder sporten som ett redskap för att förbättra sitt generella rykte. Det kallas ju för sportswashing och det här är ju tveklöst en del av det också, säger han.
TT: Hur beroende är damernas Europatour av de här pengarna från Aramco?
– Det är ett väldigt stort tillskott för dem och svårt att tacka nej till, det får man ändå anta. Damernas Europatour har varit en ganska svår produkt att sälja in bland sponsorer. Kommer ett sådant erbjudande, en tävlingsserie med stora prispengar, från något håll i världen krävs det väldigt mycket för att genomlysa det och verkligen mota det i dörren.
Segerchecken: 9,5 miljoner
Aramco står värd för totalt sex Europatourtävlingar i år. Prissumman till respektive tävlings segrare är 1 miljon amerikanska dollar, motsvarande drygt 9,5 miljoner kronor.
– Det är en stor anledning till att många i fältet är där, en betydande prischeck för att vara damernas Europatour, säger Eric Franzén.
Totalt elva svenskor spelar veckans tävling i Saudiarabien. Eric Franzén menar att de flesta av spelarna förhåller sig till tävlingsschemat som touren bestämmer.
– De förlitar väl sig på att damernas Europatour gör rätt bedömning av de speltillfällen som de kan erbjuda och vad det är kopplat till, tror jag. Från deras horisont går man in under säsongens början och "åker med" från start till slut, säger han.