Bonusprogrammet Player Impact Program infördes förra säsongen och är tänkt att belöna de spelare som bäst marknadsför herrarnas PGA-tour. Listan baseras på bland annat omnämnanden i nyhetsartiklar, räckvidd och engagemang på sociala medier samt exponering i tv, och för andra året i rad är det Tiger Woods som toppar, skriver PGA-touren på sin hemsida.
Det ger en bonus på 15 miljoner dollar, motsvarande nära 160 miljoner kronor, till amerikanen. Woods popularitet är inte oväntad, trots att han bara spelat nio tävlingsrundor under 2022. Hans 82 PGA-titlar är delat tourrekord (tillsammans med Sam Snead) och genom åren har 47-åringen också samlat på sig hela 15 majortitlar.
Efter en allvarlig bilkrasch förra året har Woods kämpat hårt för att ta sig tillbaka till golfbanan.
Nordirländaren Rory McIlroy, världsetta och vinnare av både PGA-slutspelet och Europatouren, är tvåa på listan, vilket inbringar omkring 127 miljoner kronor. Trea är trefaldiga majorvinnaren Jordan Spieth, USA, som får drygt 95 miljoner kronor.
Jämfört med förra året har PGA-touren fördubblat både prispengarna, från 50 miljoner 100 miljoner dollar, och antalet spelare som premieras. Egentligen är det de 20 populäraste som nu ska få bonus, men den här gången utökas listan med ytterligare tre namn, för att även innefatta de spelare som skulle ha tagit plats enligt de något omarbetade kriterierna som införs till nästa år.