Förhoppningen när det svenska damlandslaget i handboll på fredagen går in i VM är att spela om medaljer.
Det vore bra av sportsliga skäl – men också av ekonomiska skäl. För när det går bra för värdnationen på planen brukar det också gå bra utanför den. Det märktes inte minst under herrarnas mästerskap tidigare i år då landslaget nådde bronsmatchen i Stockholm.
Förbundet hoppades på tio miljoner kronor i vinst men landade på omkring 25 miljoner kronor i överskott.
– Det gick bra för Sverige med mycket publik och det blev ett väldigt lyckat finalevent, säger Robert Wedberg.
Den här gången är det Göteborg och Scandinavium som kommer att stå värd för de svenska matcherna i den inledande rundan samt en trolig mellanrunda. Intresset har på förhand uppgetts vara högt med flera mer eller mindre slutsålda matcher.
Medveten strategi
På herrsidan gav VM 2011 cirka 25 miljoner. EM 2020 innebar tio miljoners tillskott. På damsidan är pengarna mindre. Ändå hoppas förbundet på några miljoner i vinst för mästerskapet, som arrangeras tillsammans med Danmark och Norge.
– Men vi vet inte var det landar. Konjunkturen gör det svårare så vi har varit noga med jobbet på kostnadssidan, säger Wedberg.
Att Sverige inom loppet av ett år är med och arrangerar två stora handbollsmästerskap är ingen slump. Tvärtom är det resultatet av en medveten satsning där Sverige aktivt försöker få så många mästerskap som möjligt.
– Det är ju givetvis en affär i det. Det ska man ha kart för sig. Men det är också ett bra sätt för oss att pusha handbollen som sport, säger Krister Bergström som är vd för handbolls-VM 2023.
"Många tycker det är intressant"
Sedan 2011 finns en struktur där förbundet arrangerar mästerskap via ett helägt dotterbolag. Något som innebär bättre ekonomiska möjligheter, säger Krister Bergström.
Enligt honom har flera internationella handbollsförbund sneglat på handbollens modell. Även andra idrottsförbund inom landets gränser sägs vara nyfikna.
– Vi driver ju det här som vilket annat bolag som helst och vi kan fokusera på att utveckla ett kommersiellt mästerskap. För det är ändå det det handlar om i slutändan. Väldigt många tycker det är intressant, säger Krister Bergström.