Ett plan kommer lastat – med OS-hästar

Liège, Belgien, i natt: Well Done stuvas in i en specialbyggd box och lyfts in i ett fraktflyg med destination Tokyo. –Det är klart att det är påfrestande, visst är det så, säger landslagsryttaren Patrik Kittel.

Patrik Kittel och Well Done, svenskt OS-ekipage i Tokyo. Arkivbild.

Patrik Kittel och Well Done, svenskt OS-ekipage i Tokyo. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ridsport2021-07-14 12:25

Kvart över ett natten till torsdag lyfter planet från Liège, ungefär en timma i bil från Aachen, där dressyrlandslagets hästar befunnit sig i karantän inför OS.

En 19 timmar lång resa väntar Kittels 13-åriga sto och övriga hästar. Det är bara ett stopp på vägen till andra sidan jordklotet. Planet går ned för tankning i Dubai i Förenade Arabemiraten.

Med på planet finns Marie Johansson, Kittels mångåriga hästskötare. Det är hennes uppgift att se till att Well Done får en så behaglig resa som möjligt.

– Hon kommer att se till att hästarna mår bra, håller rätt temperatur. Hon har ansvar inte bara för Well Done utan för hela lagets hästar. Hon ser till att skydden sitter rätt, att hästarna äter och dricker ordentligt, att de står med halsen nedåt och slappnar av, säger Kittel.

Van vid att flyga

Speciellt orolig för Well Done är inte den snart fyrfaldige olympiern. OS-hästen är en "frequent flyer" med erfarenhet från tävlingar lite varstans i världen.

– Hon flyger bra, men viktigt är förstås att man vätskar hästarna ordentligt innan de går på planet och kollar att de får mat med mycket vatten i. I dag har vi bara rört lätt på dem så att de har kraft i sig för att orka med flygningen, säger Kittel.

Men det finns risker och de första dagarna efter landningen måste dressyrstjärnan och hans svenska lagkamrater Therese Nilshagen, Juliette och Antonia Ramel vara extra uppmärksamma på hästarnas välbefinnande.

– Först och främst får vi ta det lugnt med dem någon dag för att få dem att slappna av innan man jobbar med dem inför första starten. Man vill gärna träna, fila på de sista detaljerna, men där gäller det att man har lite kyla i magen.

TT: Vilka är de kritiska situationerna vid den här typen av långa hästtransporter?

– Jag skulle säga att det är de två första dagarna när hästarna kommit fram. Att de inte blivit förkylda, fått mjölksyra eller att man sätter igång för snabbt och får ett bakslag rent kroppsligt. Det är som när vi människor flyger långt. Vi är lite trötta och immunförsvaret är lite nedsatt. Det tar på både människor och hästar att resa.

– Det är de största farorna. Själva flyget är inte någon större risk. Det sköts väldigt professionellt. Hästarna står bra, det är stort utrymme och det är mindre vibrationer än när de står länge i en lastbil, säger Kittel.

Kontrolleras noga

När Well Done och övriga 20-30 hästar landar i Tokyo väntar noggranna hälsokontroller.

– Det tas tester, blodprover, muskelvärden, kroppstemperatur. Hästarna vägs och det kontrolleras om de har några sjukdomar och så vidare.

TT: Det pratas mycket om värmen som väntar under OS. Hur förhåller du dig till det?

– De som anlänt säger att det är ganska behagligt just nu, 27-28 grader och 75 procents luftfuktighet. Jag vet att väderomställningarna i Tokyo kan gå väldigt fort. Det kan plötsligt slå om till 40 grader, det kan börja regna.

– Vädret kan jag inte påverka. Det enda jag kan påverka är min egen prestation. Vi får gilla läget, säger Kittel som landar i Tokyo med resten av laget under torsdagen.

OS-dressyren inleds på Equestrian Park lördag den 24 juli.

Fakta: Så avgörs OS-dressyren

Fredag 23 juli: Hästbesiktning.

Lördag 24 juli: Grand prix (lag och individuellt, 30 startande).

Söndag 25 juli: Grand prix (lag och individuellt, 30 startande).

Tisdag 27 juli: Grand prix special (lagfinal, 24 startande). Lagtävlingen avgörs.

Onsdag 28 juli: Hästbesiktning 2, Grand prix kür (individuell final, 18 startande).

Sveriges lag: Patrik Kittel, Therese Nilshagen och Juliette Ramel. Reserv: Antonia Ramel.

Så går det till:

OS-dressyren rids i tre klasser; Grand prix, Grand prix special till musik och Grand prix kür, det fria programmet till musik.

Den inledande GP-klassen är kval till både GP special – där lagmedaljerna delas ut – och till GP-küren som är den individuella OS-klassen.

I GP lottas deltagarna i sex grupper beroende av placering på världsrankingen. De två bästa i varje grupp samt de sex nästföljande ekipagen i resultatlistan når den individuella finalen.

Efter GP-klassen räknas de tre lagryttarnas resultat samman och de åtta bästa lagen går vidare till GP-specialen. Alla tre ryttarnas resultat räknas samman och det lag med högst sammanlagd poäng/procent vinner. Grand prix-resultatet räknas inte in i lagresultatet.

Alla ryttare ska bidra med musik till sin ritt i GP-specialen men musiken ingår inte i bedömningen, till skillnad mot i GP-küren, det fria programmet till musik.

Källa: Svenska ridsportförbundet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!