Förslaget att slopa reklamskatten kommer att finnas med i regeringens budgetproposition för 2022.
– Jag tycker det är viktigt att vi nu tar det här steget – det är något vi har jobbat för en tid, säger kultur- och idrottsminister Amanda Lind till TT.
"Idrotten orättvist hårt drabbad"
Skatten – som till exempel gäller upplåtande av annonsplatser på exempelvis matchtröjor, skyltar vid idrottsplatser och medlemstidningar – har i synnerhet påverkat svenskt idrotts- och föreningsliv, menar hon.
Lind kallar den omodern och orättvis.
– Den här reklamskatten har drabbat föreningslivet, särskilt idrotten, orättvist hårt och därför är det glädjande för förenings-Sverige att den nu föreslås tas bort.
Beskedet kommer i en tid då svensk idrott har det tufft ekonomiskt på grund av coronapandemin. Enligt Amanda Lind är det dock inte anledningen till att man nu föreslår att slopa skatten.
– Men det är klart att det är ett viktigt besked just nu när idrottsrörelsen har varit, och är, hårt pressad. Ungefär 1 600 idrottsföreningar betalar cirka 45 miljoner kronor i reklamskatt per år. Det här är pengar som nu i stället kan gå till idrott för barn och unga, säger hon.
Välkomnas av RF
Riksidrottsförbundet (RF) ser positivt på beskedet.
– Vi och många andra har länge kämpat för det här, säger RF:s ordförande Björn Eriksson.
Han anser att det kommer att få en positiv effekt för föreningarna runtom i landet. Men hur stor den blir kan variera.
– Det finns absolut inga förlorare på det här, men det finns säkerligen ett antal vinnare – av administrativa och/eller ekonomiska skäl skulle jag säga, säger Björn Eriksson.
Reklamskatten har länge varit omtvistad i Sverige. Redan 2002 meddelade riksdagen att skatten kommer att tas bort på sikt. Den har därefter sänkts och justerats i omgångar.