Brynäs drag – förlitar sig på privatpersoner

Beskedet dröjer om när publiken är välkommen tillbaka till idrottsarenorna. Under tiden tar Brynäs hjälp av sina supportrar för att klara ekonomin.
–Jag tror över tid att svensk idrott behöver jobba än mer med privatpersoner, säger Brynäs klubbdirektör Michael Campese.

Brynäs sätter hoppet till sina supportrar. En ny kampanj ska ge klubben ett litet tillskott i pengakassan.

Brynäs sätter hoppet till sina supportrar. En ny kampanj ska ge klubben ett litet tillskott i pengakassan.

Foto: Erik Simander/TT

Ishockey2020-09-27 11:32

Efter att smittspridningen på nytt har börjat öka i Sverige beslutade regeringen i torsdags för att i dagsläget inte utöka antalet personer till 500, jämfört med nuvarande 50, på offentliga platser.

Det möttes med kritik från idrottsrörelsen som börjar bli allt mer desperata och ekonomiskt utsatta när publikintäkterna helt försvinner.

– Det är klart att det börjar brännas. Men jag har sista tiden sagt, det låter konstigt att säga, men rent ekonomiskt är de här platserna upp till 500 säsongskort som vi redan sålt, säger Brynäs klubbdirektör Michael Campese till TT.

Flera abonnemang

Campese säger dock att det han egentligen vill ha är i första hand ett besked, även om det är negativt.

– Nu skjuter man bara på det. Vi vet inget nu, det tycker jag kanske är det jobbigaste. Man behöver ha något att gå på. Man behöver fakta. Därför var gårdagens ickebeslut mindre bra.

– De måste snart ge oss en tydlighet i vad de ser. Blir det 50 måste de kanske hjälpa oss ännu mer ekonomiskt. Med tomma läkare hela den här säsongen är pengarna fullkomligt slut till nästa säsong.

Brynäs är kanske den klubben i Sverige som allra tydligast försöker hitta olika kreativa lösningar för att håva in kollekt från sina supportrar.

Tidigare i veckan lanserade klubben en möjlighet för privatpersoner/supportrar att teckna tre olika abonnemang där varje nivå innebär olika möjligheter att få insyn i Brynäs elitverksamhet, allt mellan 39 kronor till 249 kronor i månaden.

– Egentligen började vi med det för ett år sedan – jag har gjort det i mindre skala i Västerås tidigare – och det har varit med i vår verksamhetsplan. Vi vill bygga över lång tid, det här är ingen coroanaktivitet, men självklart hoppas vi det hjälper nu.

Läget har gjorde att klubben snabbat på processen lite.

– En swishkampanj blir inte bestående, här vill vi att våra medlemmar och fans ska vara med och bygga klubben över tid, då vill vi bjuda tillbaka och ge dem delaktighet. Ute i Europa jobbar man mer med privatpersoner, vi i Sverige är sämre på det. Här är det mer med företag och publik.

"Kreativt gäng"

TT: Blir det inte att man förlitar sig lite väl mycket på supportrarna när man äskar pengar?

– Vi kan inte styra dem utan vi ställer en fråga. Vi kan inte budgetera med det, utan det blir mer spekulation. Det blir som att gå till en aktieägare och säga att man vill göra en nyemission. Jag tror över tid att svensk idrott behöver jobba än mer med privatpersoner. I någon mening är idrotten ganska konservativ. Men vi har en inställning att attrahera människor att göra nya saker. Att visa att vi är mer än ishockey. Vi har ett väldigt kreativt gäng.

Fakta: Supportrar och privatpersoners stöd till klubbarna

Gais, superettan: Under namnet Gais-hjälpen presenterar supporterklubben Gårdakvarnen en insamling som inspireras av programmet Musikhjälpen.

Piteå IF, damallsvenskan: Fick 500 000 kronor i bidrag av en anonym supporter. En hotellägare i Eksjö har också låtit klubben använda hans hotell gratis när de spelar bortamatcher i närområdet.

Leksands IF, SHL: Värvade in Peter Cehlarik, från Bostons organisation, med hjälp av en swishkampanj från supportrarna.

Brynäs IF, SHL: Vädjade till supportrarna under kampanjen "fansens värvning" när de skulle ro hem Patrik Berglund och Simon Bertilsson. Totalt fick klubben in två miljoner kronor från cirka 5 000 privatpersoner.

Fotnot: Detta är bara ett urval av händelser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!