Okej, det är faktiskt synd att klaga på publiktillströmningen till VBO Arena så här långt. Med en publikkapacitet på 1 750 är det starkt att ha ett snitt på 1 258. Samtidigt borde det finnas möjligheter att höja lägstanivån. När det bjuds på den unika möjligheten att se på allsvensk hockey i Vimmerby borde det komma minst 1 000 åskådare varje match.
Så är det inte nu.
Ska vi ta en närmare titt på åskådarantalet match för match så kan vi snabbt konstatera att matcherna mot Nybro och Djurgården har dragit fulla hus. De hade också gynnsamma förutsättningar på förhand i form av ett derby i premiäromgången, sen hade vi VH:s första möte med de publikdragande mesta mästarna.
I kategorin matcher som lockat mycket folk, men inte fullsatt hittar vi derbyt mot Oskarshamn (1 423) och mötet med forna storklubben Björklöven (1 377). Mötet med IKO fick draghjälp av ett par hundra bortasupporters var på plats. Sedan visade det sig att Björklöven har en relativt bred supporterskara på sydligare breddgrader. Det i kombination med arrangemanget av öltält i anslutning till matchen hjälpte upp siffran.
Vidare drog matchen mot Södertälje (1 129) precis över publikmålet, men resterande fyra matcher nådde inte så högt. Matcherna mot Östersund (1 029)och Almtuna (1 008) var sannerligen inga publikmagneter på förhand, men VH tog sina enda segrar i de matcherna och borde på så vis lockat lite fler.
Bottennoteringen kom mot Västerås (903), men att derbyt mot Kalmar (952) hamnade så lågt är ändå lite av en gåta. Kanske fick den lida lite av "baksmällan" från premiären mot Nybro, men det hade ändå känts mer rimligt att VH hade kunnat rida på den framgångsvågen och landat betydligt högre.
Det finns förstås en rad olika faktorer som påverkar publiktillströmningen. Alla matcher sänds på betal-TV, men vissa visas på en kanal som många har tillgång till. Eftersom vi är smålänningar är kanske inte viljan att betala för entré för en match som man kan se gratis hemma så stor.
Sedan går det att diskutera om prisnivån som klubben lagt sig på är relevant alla gånger. Jag har pratat med många som tänkt gå på en match, men backat ur när en sittplats ligger på 297 kronor och en biljett till ståplats på 187 kronor. Argumenten till att det är i dyraste laget har varit att de varit på SHL-matcher i toppmoderna arenor och bara behövt att ge runt hundralappen för en ståplats där. Nästan det dubbla för att komma in på VBO-Arena kan då ses som väl saftigt.
Inför säsongen hävdade klubben att man lagt sig på en nivå som är anpassad till vad många konkurrenter har som standard. Det stämmer, men bara till viss del.
När jag träffade en bekant på Hovet inför matchen mot AIK borta för ett par veckor sedan hade han bara betalat 100 kronor för sin sittplats. AIK har valt att lägga sig på en lägre nivå på biljetter till matcher som de vet inte kommer dra så många åskådare. Den gången kom knappt 3 000 åskådare till en arena som rymmer runt 8 000.
Det är kanske inte helt relevant att jämföra AIK och VH, men vi kan ta Nybro som exempel istället.
De har två hemmamatcher av väldigt olika dignitet den närmaste tiden. När de möter Östersund hemma kostar en sittplats mellan 150 och 170 kronor. Veckan därpå väntar ett derby hemma mot Kalmar och då är priser nästan det dubbla; 330 kronor.
Den metoden är mer logisk om man ska tänka utbud och efterfrågan som är grunden i all ekonomi. Till en match mot ett lag som inte lockar så mycket publik så tar man ett lägre pris och får på så vis sannolikt extra folk till hallen.
Sedan passar man istället på att ta bra betalt i en match där man vet att det kommer bli fullsatt nästan oavsett pris.
Den modellen borde inte vara så svår att anamma för Vimmerby Hockey också. Håll ordinarie pris i derbymatcherna och när de riktigt stora klubbarna kommer på besök. Det är helt okej.
Men sänk nivån på den andra halvan av matcher som riskerar att inte locka mer än 1 000 åskådare. Ta förslagsvis 200 för en sittplats och 120 kronor för en ståplats. På så vis skulle en åskådare kunna lägga samma pengar på att se tre matcher som de gör för två nu.
Det skulle dra mer folk till hallen och skapa det tryck och stämning som till och med kan bli en avgörande faktor i en jämn nyckelmatch där VH behöver ta poäng.
Ekonomiskt sett skulle man kunna räkna med att ta igen en del intäkter på merförsäljning i arenan.
Enligt devisen, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.