Inför debutsäsongen i Hockeyallsvenskan budgeterade klubben med ett publiksnitt på 1 100 åskådare. Det överträffades med råge i början av serien då både premiären mot Nybro och matchen mot Djurgården drog maximala 1 750 på läktarna.
Sedan dess har VH stadigt tappat i publik. Efter 17 hemmamatcher ligger snittet på 1 165, men det börjar bli mer regel än undantag att färre än 1 000 personer kommer till VBO Arena. Ett tydligt exempel såg man i onsdagens match hemma mot AIK. Mötet mellan lagen tidigare i höst drog 1 346 åskådare. Nu kom bara 905.
Hur ser du på situationen?
– Vi fick en del varningsklockor redan i november att biljettförsäljningen mattades av. Men nu kan vi se att januari ser ut att bli ännu tuffare. Och det är inte bara själva entréavgifterna som vi tappar utan vi går även miste om intäkter från försäljning i kiosker och pubar när publiken inte kommer i den utsträckningen som man hoppas.
Vad beror det på?
– Först och främst ska man ha respekt för att januari är en jobbig månad ekonomiskt för många. Sedan underlättar det förstås inte att laget har det tungt sportsligt och inte får de resultaten som man vill.
Det har kommit en del åsikter kring att klubben lagt nivån på sina biljettpriser lite väl högt. Många av seriekonkurrenterna har valt ett system med olika priser beroende på vilken dignitet matchen har.
När VH släppte biljetter till sina nio återstående hemmamatcher i veckan så fortsätter man på den inslagna vägen.
– Det finns säkert poänger med båda uppläggen, men vi har valt att köra vidare som tidigare. Det man kan tänka på är att vi har möjlighet att via vårt biljettsystem erbjuda trogna besökare rabatter till enskilda matcher. Vi kan exempelvis mejla ut att de första hundra som köper ståplats till en match kan få det till ett bättre pris.
I rollen som sportchef är Pelle Johansson van vid att få synpunkter både från folk på stan och via sociala medier att han måste agera och förstärka laget.
– Det är helt okej att tycka det, men då ska man också ha i åtanke att den enda möjligheten för oss att få in extra resurser att investera i spelartruppen är ökande publikintäkter. Går man inte på matcherna har man inte lika stor rätt att gnälla kan jag tycka.
Klubben siktar på att fylla hallen i samband med att årets sponsormatch sker mot Östersund hemma den 24 januari.
– Då kör vi fri entré för att tacka vår publik och samarbetspartners. Företagen i trakten brukar vara väldigt bra på att ställa upp då jämfört med hur det är på andra orter vet jag. Då hoppas vi på extra stöd på läktarna i den viktiga matchen mot Östersund. Då kommer vi också köra en kampanj som vi kallar privatkronan där allmänheten kan vara med och bidra, säger Pelle Johansson.
I det här läget är varje krona viktig för klubben.
– Så är det verkligen. Klubbens ekonomi för den här säsongen är i balans som det är nu. Men vi måste jobba hårt för att få till ett eget kapital som motsvarar tio procent av omsättningen. Annars uppfyller vi inte kravet på elitlicens till kommande säsong. Det vore ett hemskt scenario om vi skulle klara nytt kontrakt på sportsliga grunder, men åka ur av ekonomiska skäl.