Det var hösten 2020 som det annonserades att Frölunda skulle byta både namn och logotyp. Den gamla indianhövdingen skulle ersättas av en ny logga och man skulle numera heta Frölunda HC.
När det nya klubbmärket presenterades blev det dock platt fall för Göteborgsklubben. Designen, som kostat föreningen runt en miljon kronor att ta fram ihop med en reklambyrå, blev omedelbart utskälld.
Två dagar senare bestämde sig sedan Frölunda för att skrota det nya märket. Under ett medlemsmöte klubbades det att att medlemmarna själva får välja den nya, nya loggan.
– Vi bestämde tillsammans att vi ska ta fram tre nya förslag som medlemmarna får välja mellan i en digital omröstning. Den blir rådgivande vid en extra årsstämma som vi ska hålla i maj månad, säger ordföranden Mats Grauers enligt Dagens Nyheter.
Redo till höstsäsongen
Ett av förslagen kommer från egenföretagaren Daniel Ekelund, vars konceptidé fått massiv respons på sociala medier.
– Två av förslagen finns inte ännu, det tredje är ett retroförslag som både supportrar och en del medlemmar har framfört att man vill ha med i omröstningen, säger Grauers.
Ekelunds skiss var ett av runt 700 förslag på en uppdaterad logotyp som skickades in, men efter att klubbens respons uteblev valde han att lägga ut den på nätet.
– Jag har försökt skapa ett dynamiskt klubbmärke som håller över tid, som har beståndsdelar från flera olika epoker och är rotad i historiken, säger Daniel Ekelund till DN.
Frölundas ordförande hoppas att den nya loggan ska vara redo redan till hösten.