Presentationen av Frölundas nya klubbmärke möttes av en enorm kritikstorm.
Supportrarna var rasande och ansåg att märket var en stor besvikelse – och dessutom anklagades klubbmärket även för plagiat av bland annat den förra alpina stjärnan Frida Hansdotters klädmärkes logotype .
Det fick Frölunda att kalla till en ny presskonferens på fredagen för att "klargöra ett och annat".
"Medlemmarna har tolkningsföreträde"
Väl där meddelade ordförande Mats Grauers att Frölunda drar tillbaka klubbmärket som presenterades i onsdags – samt att arbetet med att hitta ett nytt sätts på paus.
– Våra medlemmar har visat att delaktigheten inte har varit tillräckligt stor. Medlemmarna har tolkningsföreträde, så med andra ord gjorde vi en felbedömning som inte såg till att det fanns en större delaktighet, säger Grauers på presskonferensen, innan han kommenterar anklagelserna gällande plagiat.
– Vi anlitade ett företag och fick svaret att det inte fanns något som liknande. Sedan fanns det åtminstone två (märken) som kunde anses väldigt snarlika, det gjorde oss besvikna efter vi lagt ner både pengar och tid på detta.
Lundqvist: "Enda rätta"
Frölundas lagkapten, Joel Lundqvist, menar att fredagens beslut var rätt.
"Med tanke på utvecklingen dom senaste dagarna med allt som hänt, så är det enda rätta att göra. Våra fans och medlemmar är hjärtat i denna klubb. Viktigt att dom står bakom. Sen kommer aldrig alla vara nöjda", skriver han i ett sms till TT och fortsätter:
"Men dom punkter som Mats tog upp som orsak till detta är starka nog. Det gjorde väl beslutet lättare att ta. Vi som spelare ska göra ett bra avslut för indianen, så får vi se vad det landar i framåt".
Hot mot personalen
Utöver fansens missnöje och anklagelserna gällande plagiat finns det ytterligare ett skäl till att Frölunda dragit tillbaka det nya klubbmärket: hot mot personer inom föreningen.
– Jag blir heligt förbannad, man gör inte så mot den organisationen som jag leder. Det här är ett stort problem i idrotten. Ha åsikter, älska laget, men gå inte över gränsen. Det finns till och med anhöriga som blandats in i detta, säger Grauers.
Experten: Det finns två vägar
Eva Ossiansson är varumärkesexpert och kommenterar kaoset kring Frölundas klubbmärke så här:
– Reaktionerna har varit oerhört starka, det visar att det finns ett fantastiskt engagemang. Kan de vända det till något positivt finns det en enorm kraft i det, säger hon.
TT: Anser du att de gör rätt i att backa?
– Det finns två vägar, du kan stanna och slåss eller välja en annan väg. Nu valde de det senare eftersom konsekvenserna efter den bedömningen som gjordes inte var positiva. Du kan jämföra med till exempel Juventus, de stod på sig och behöll sitt märke, nu är det få som reagerar på det. Det beror hur pass mycket du kan gå i god för det och fortsätta med ett märke, säger hon.
– Det är en tuff uppgift att lansera något som alla ska tycka om och kunna känna för när varumärken i mångt och mycket säger något om dig själv som individ och den identitet du vill stå för.