Säsongen är över för Vimmerby Hockey och nu inleds arbetet inför nästa. Ledarstaben ska sättas och spelartruppen ska spikas.
Och därtill ska man analysera och räkna ihop det ekonomiska läget i föreningen. Där har ekonomiansvarige Anders Kostenius en viktig roll. Men i nuläget vet man inte riktigt hur mycket pengar man har att röra sig med.
– Vi väntar på besked för hur stor del av bidragen från Riksidrottförbundet vi får. Eller rättare sagt från ligaorganisationen, som fördelar ut pengarna till lagen. Den summan blir avgörande för hur det kommer se ut med ekonomin. Utan den ser det inte bra ut, förklarar Anders Kostenius.
VH fick kompensationsstöd i slutet på förra året men har ännu inte fått besked om hur mycket stöd man får för perioden från januari till mars under 2021. Klubben kan däremot räkna med att få en större summa än många andra lag, eftersom man tog sig till slutspel och spelade ända in i april. Dessutom ligger man på den övre halvan i ligan när det kommer till publiksnittet, som också är en avgörande faktor för hur mycket pengar klubbarna tilldelas.
– Vi har legat på förbundet lite och vill ha besked, så att vi ska kunna slå ihop ett bokslut, säger Kostenius.
Pengarna är av förståeliga skäl väldigt nödvändiga, inte bara för VH. Publikstoppet har gjort att intäkterna minskat drastiskt, samtidigt som kostnaderna funnits kvar.
Som tur var för VH:s del så behövde man inte betala för några längre resor med övernattningar under slutspelet. Men i Allettan mötte man exempelvis Visby/Roma.
– Hade vi gått till kvalserien hade det säkert kostat oss 100 000 kronor bara i resor, berättar Kostenius och fortsätter:
– Får man möta Boden, Hudiksvall och sådana lag i kvalserien så blir det snabbt mellan 60 000 till 70 000 kronor per resa. Och en Gotlandsresa när man ska möta Visby/Roma ligger också där, med färja och övernattning.
En viktig förändring som Vimmerby Hockey gjort inför nästa säsong är att den tidigare sportchefen Morgan Persson går från att vara deltidsanställd till heltidsanställd klubb- och sportchef inom föreningen.
– Vi måste ha en tjänst som är med och bidrar till intäkter och har en tätare kontakt med våra samarbetspartners. Den förändringen ingick i en femårsplan som vi haft, avslutar Kostenius.