För ishockeylaget LHC är det av största vikt att allt kring matcherna fungerar professionellt, med en organisation där alla har sitt ansvarsområde - från tränare till läkare, sjukgymnast och materialförvaltare. Allt görs för att kunna ge spelarna de bästa förutsättningarna att lyckas på rinken.
En viktig del i den kedjan är alla transporter till bortamatcherna, totalt 28 stycken för LHC under spelåret. Till 17 av dessa är det flyg som gäller - till Luleå, Växjö, Karlstad, Sundsvall, Skellefteå och Gävle. Till matcherna mot Djurgården, AIK, HV 71 och Frölunda åker man buss.
Vår tidning fick möjligheten att följa med i planet till en bortamatch mot Luleå HC, tack vare en inbjudan av piloten Tommy Karlsson.
Ett team
När LHC ville få ny struktur och ordning på sina flygningar med hockeylaget bildade man Sports Air AB, vilket skedde 2010, med Jan Kronström som business manager.
- Vi ville få säkrare transporter, kontinuitet och ett bättre ekonomiskt utfall på alla resor som laget gör. I år flyger vi även Växjö Lakers, men flyger även företag till mässor, evenemang i en slags charterverksamhet, berättar Jan Kronström.
Det viktigaste personen på ett plan är givetvis piloten, så därför blev Tommy Karlsson "headhuntad" till jobbet. De andra personerna i temat blev flygstyrman Pär Wilund och flygvärdinnan Therese Rustan.
Tommy har varit pilot sedan 1991 och har flugit på heltid under nästan alla år. Han har jobbat på många olika flygbolag, bland annat på Holmström Air, Highland Air och Skyways och varit chefspilot på Air Express, men även flugit utomlands - helt enkelt en kille med stor erfarenhet.
- På Sports Air flyger ju året runt, men mest blir det under ishockeysäsongen förstås. För min del blir det ungefär på halvtid om man slår ut det på hela året, berättar Tommy, som sedan i fjol också är ägare till Vimmerby Skog & Trädgård.
Noggranna rutiner
Den här långa arbetsdagen började att jag slog följe med Tommy i bil från Vimmerby, på väg mot Cloetta center och Linköpings flygplats.
Där träffar jag de övriga i teamet, 37-årige Pär Wilund, en kille både kört taxiflyg och prövat på som högstadielärare och som flugit med Tommy i flera olika omgångar. Flygvärdinnan heter Therese Rustan, som utbildade sig i USA för tolv år sedan.
- Jag tycker att vi är ett bra team. Tommy och jag fungerar bra i cockpiten tillsammans, vet hur vi tänker och trivs med varandra. Samma sak gäller med Therese, vi styr och hon sköter allt i kabinen. När det gäller själva pilotjobbet så delar vi på alla arbetsuppgifter, även det att starta och landa, berättar Pär.
Efter en snabb lunch drar vi till flygplatsen där planet, en Saab 2000 står startklart. Planet har 50 sittplatser, två jetmotorer som via en växellåda driver de två propellrarna. Motorstyrkan är imponerande - 8 500 hästar.
Efter att planet dragits ut ur hangaren börjar rutinarbetet, kolla av flygvägar, vädret på marken och i luften och allt som varje flygare noggrant genomför varenda gång de "går" till jobbet.
LHC tar flyget till bortamatcherna
I dagens elitserieishockey är det ett högt tempo, just nu med matcher varannan dag för LHC från Linköping. För att hinna med det späckade schemat flyger man till nästan alla sina bortamatcher och då alltid med Tommy Karlsson som en av piloterna i planet.
Hockeygänget anländer i buss till flygplatsen. Vem som är vem i LHC ser man nästan inte innan de fått hockeyutrustningen på sig.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!