Damhockeyligan SDHL kunde i somras presentera Svenska spel som ny huvudsponsor och avtalet gjorde att ligan för första gången kunde dela ut centrala pengar till klubbarna.
Nu står det också klart att logistikföretaget DHL, som för två år sedan blev SDHL:s första huvudsponsor, förlänger sitt avtal för en tredje säsong.
Det nya avtalet, som är tänkt att offentliggöras senare i veckan, innebär förutom ett centralt avtal även att var och en av de tio klubbarna kommer att sponsras direkt. Enligt uppgifter till TT fördubblar företaget sin ekonomiska satsning som tidigare har handlat om ett sjusiffrigt belopp per år.
Damhockeyn lever under knappa resurser och bara de största utländska stjärnorna i SDHL kan leva på ishockeyn. För drygt ett år sedan startade SDHL projektet "Den nya spelplanen" med målet att var fjärde svensk spelare i ligan ska kunna leva på sin sport 2025.
– Vi vill börja ställa krav på klubbarna att fördela ut pengarna på spelarna, även om det är små ersättningar det handlar om så är det viktigt. Vi siktar stort framåt och då måste man börja med de här små stegen, sade SDHL:s sportchef Gizela Ahlgren-Bloom inför säsongsstarten.
Det nya avtalet med DHL innebär också att satsningen på att skapa förebilder utvecklas. I fjol kunde unga hockeytjejer prata hockey digitalt med SDHL-stjärnorna och nu ska analoga träffar anordnas.