Bilsporten finns minst sagt i blodet hos Ludvig då både farfar Kjell och pappa Pierre har tävlat mycket i rally och andra bilsporter. För Ludvig är det karting som gäller än så länge och hans framfart på banorna med en tredjeplats i J60-klassen på SM ifjol har givit honom chansen att göra internationell debut.
– Svenska Bilsportsförbundet hörde av sig redan i november ifjol och kollade av intresset och till slut valde de ut Ludvig som Sveriges representant i FIA Academy Trophy, säger Pierre Fransson.
I tävlingen finns förare från 51 olika länder representerade och konkurrensen är stentuff.
– Kartingen är väldigt stor i andra delar av racingvärlden där den ses som ett första insteg för unga talanger som vill gå långt inom bilsporten. Det finns många exempel på förare i Formel 1 som har börjat sina karriärer i karting. Konkurrensen kommer därmed vara extremt hård, men Ludvig kommer att få nyttig erfarenhet och ett minne för livet.
Den första deltävlingen körs i Wackersdorf, Tyskland, om två veckor. Sedan väntar Adria i Italien i augusti och den sista deltävlingen avgörs i Kristianstad.
– Ludvigs klass avgörs samtidigt som VM-klasserna för de lite äldre förarna. Hans klass heter OK Junior och är för förstaårsförare i klassen. Förutsättningarna är ganska speciella då FIA står för bilar och motorer som är likadana. Dessutom byter förarna motorer efter varje heat enligt principen att den som vann får köra nästa heat med den motor som den som kom sist hade och så vidare. Allt för att det ska bli så rättvist som möjligt.
Hur har ni kunnat förbereda er?
– Vi var faktiskt nere på banan i Wackersdorf för två helger sen så Ludvig fick känna på den. Sedan körde han en tävling i Borås förra helgen. Då åkte han i en klass som heter Junior 125 där bilarna har lite större chassi och kraftfullare motor. Han kvalade in som tvåa då, men fick en dålig start och halkade ned som sexa innan han körde upp sig och slutade fyra.
Tävlingshelgerna med FIA Academy Trophy kommer att bli intensiva för Ludvig och hans team.
– Det börjar med träning på torsdagen och fortsätter med ytterligare träning samt kval på fredagen. Sedan avgörs ett par heat både under lördagen och söndagen då även en final körs. Det blir tufft, men roligt, säger Pierre Fransson.