I förra veckans vÀrldscuppremiÀr i Ruka sÄg lÀngdstjÀrnan Johannes HÞsflot KlÊbos tÀvlingsdrÀkt inte ut som de andra norska Äkarnas. 25-Äringen hade tagit bort det norska förbundets sponsor Viaplays logga frÄn platsen pÄ vÀnster lÄr vilket strider mot avtalet.
KlÊbo menar att det inte Àr bra att landslaget sponsras av det sÀndande tv-bolaget Nent som Àven har i uppgift att granska Äkarna.
ââJag menar att ett sĂ„dant avtal varken gynnar skidförbundet eller Viaplay, i stĂ€llet kan det vara skadligt dĂ„ det kan sĂ€tta frĂ„getecken kring Ă€mnet â oberoende. Det Ă€r inte bra för nĂ„gon part. Och för skidförbundet Ă€r det vĂ€ldigt kortsiktigt. DessvĂ€rre, sĂ€ger Johannes HĂžsflot KlĂŠbo till Adresseavisen.
KlÊbos pappa och manager Haakon sÀger till VG att sonen inte heller kommer att tÀvla med Viaplays logga nÀr vÀrldscupen fortsÀtter pÄ hemmaplan i Lillehammer den hÀr veckan.
ââJohannes vill inte göra reklam för nĂ„gon av medierna som regelbundet bevakar honom redaktionellt, sĂ€ger Haakon KlĂŠbo.
Norska skidförbundet vill inte uttala sig.
"Det en sak som behandlas internt. Vi för dialog med involverade parter, dÀrför vill vi inte uttala oss om detta nu", sÀger lÀngdchefen Espen Bjervig i ett uttalande.