– Jag hoppas att vi kan få till ett intresse. Det passar väl bra nu när det är VM?

Så uttryckte sig ordföranden Paul Lindvall när Sporten för några dagar sedan träffade honom under turneringen i Frankrike. Som vi berättat flera gånger befinner sig allsvenska topplaget i ett tufft ekonomiskt läge, men fick nyligen sin handlingsplan godkänd av licensnämnden. Ett eget kapital på 1,3 miljoner måste byggas upp under året och då skulle en försäljning av namnet på Linköping arena vara ett mycket viktigt steg.

Ytterst är det kommunen som äger frågan, men Paul Lindvall har fått mandat att söka efter intressenter och de pengar som kommer in går till de klubbar som stadigt spelar på arenan, så även Linköping City och AFK Linköping i division 1 och division 2 ska ha sin del.

Artikelbild

Den exakta fördelningen är inte klar, men det är en kvalificerad gissning att allsvenska LFC har mest att vinna på en affär – och Paul Lindvall tror att den kan genomföras redan till hösten.

– Det skulle kunna gå. Absolut. Det tror jag. Dyker det upp någon som vill vara med är jag beredd att träffa de personerna när som helst för att diskutera villkoren. Jag är optimist och senast till nästa år tror jag att vi har ett nytt arenanamn. Men gärna redan till hösten, säger han.

Förhandlingar pågår?

– Nej, inte än. Det måste kännas att det finns ett tillräckligt bra pris för att jag ska ta det vidare till kommunen som måste säga ja. Då bör det vara en aktör som är långsiktig och kan bidra rejält ekonomiskt.

Vad innebär det?

– Som utgångspunkt kan jag tycka att en sådan rättighet borde vara värd kring miljonen per år. Det finns inget fast belopp sagt, men någonstans där. Det måste vara långsiktigt och ett företag som. . .att komma med låt oss säga Leksandsknäcke till kommunen är inte så bra, om du förstår vad jag menar. Det måste vara ett varumärke som känns rätt för Linköping, säger Paul Lindvall.

Han är noga med att påpeka att ersättningsnivån på en miljon kronor årligen är hans personliga uppfattning och säger:

– Med ett tillräckligt intressant företag skulle det kanske kunna funka med 800 000 kronor också. Det handlar om helheten. Men vi har sponsorer idag som bidrar med några hundratusen kronor och då kan jag tycka att det är rimligt att arenanamnet med den exponering det ger är värt mer.

Linköping arena stod klar till EM-slutspelet 2013 och har inte hetat något annat under åren.