En auktoritet i bil-Sverige

På onsdagen går startskottet för Midnattssolsrallyt i Vimmerby. En välkänd rallytävling som körts av många kändisar, bland annat Vimmerbybördige Olof Karlberg. Före detta vd för Karlbergs Bilaffär, och son till grundaren Hilding Karlberg.

Olof Karlberg, vd och ägare till Karlbergs Bilaffär mellan 1963 till 1984, hade rally som fritidsintresse i unga år. Hjälmen finns kvar, likaså minnen från slingriga serpentinvägar under Monte Carlo-rallyt  och mötet med vedtraven under det första Midnattssolsrallyt. Foto: Lena Dahlberg

Olof Karlberg, vd och ägare till Karlbergs Bilaffär mellan 1963 till 1984, hade rally som fritidsintresse i unga år. Hjälmen finns kvar, likaså minnen från slingriga serpentinvägar under Monte Carlo-rallyt och mötet med vedtraven under det första Midnattssolsrallyt. Foto: Lena Dahlberg

Foto:

Midnattssolsrallyt2016-06-28 12:00

Olof Karlberg var drygt 20 år gammal när han fick förtroendet att ta hand om en affärsuppgörelse åt sin far Hilding Karlberg. Något han gjorde så bra att han i fortsättningen fick sköta det mesta i företaget Karlbergs Bilaffär.

– Pappa hade som vana att sova middag, så när spekulanten till traktorverkstaden mitt emot Folkets Park kom till Vimmerby blev jag ombedd att ta hand om honom. "Vad ska du ha för verkstaden", hade jag frågat pappa. "75 000 kronor", svarade han.

– Till den där Blekingebon sa jag 100 000 kronor. När han ville pruta sa jag att han kunde åka hem igen om han inte var intresserad. Det slutade med att jag fick det jag sagt. Pappa sa aldrig något om att jag la på 25 000, men efter den dagen fick jag förtroendet att ta hand om affärerna.

Karlbergs expanderar

Hilding Karlberg startade Karlbergs Bilaffär 1933. Företaget låg då på Stångågatan.

Olof Karlberg, född 1941, adopterades av Hilding och Wera Karlberg när han var två år gammal. Samma år, 1943, fick paret sonen Johan Karlberg.

I mitten av 1960-talet etablerade sig Karlbergs Bilaffär även i Hultsfred och Kisa. 1963 tog Olof Karlberg över som vd och ägare, efter den lyckade försäljningen av traktorverkstaden.

– Hilding hade nog inte riktigt den ambitionen med företaget som jag hade. Han ville hinna med att jaga och fiska, jag ville utveckla företaget och låta det växa. Såg möjligheten att behålla kunderna om vi etablerade oss på fler orter.

1968 köpte Olof Karlberg Volvo i Västervik, sex år senare tog Karlbergs över i Oskarshamn, Högsby och Mönsterås.

– Under 1970-talet var Karlbergs Bilaffär som störst, med runt 200 anställda. På den tiden hade vi även lastvagnar, den delen var Johans ansvar.

435 mil Monte Carlo-rally

Olof Karlberg gör en paus och hämtar fotografier från förr. Bilder med fart och leenden, avgaser och damm. På bordet lägger han en rad utmärkelser, nålar som visar deltagande och placeringar i olika rallyn. Sex Midnattssolsrallyn har det blivit, mellan åren 1961-67. Varav fyra i mål.

– Jag kunde inte begripa varför kartläsaren såg bättre än jag. Det blev bättre när jag skaffade glasögon, skrattar Olof.

Det första Midnattssolsrallyt jag deltog i var det 13:e i ordningen. Fredagen den 13:e och med 13 på bilen. Jag var med i en artikel i Dagens Nyheter på grund av de där oturstalen.

Om det berodde på nummer 13 eller inte låter vi vara osagt, men den gången kom Olof Karlberg inte i mål. Kurvan efter ett krön var allt för snäv, så Volvon slog i en vedtrave och rullade runt.

Bästa placeringen blev en andraplats i SM-klassen i Svenska Rallyt 1966. Det mest minnesvärda var antagligen Monte Carlo-rallyt 1964.

– Jag fick bryta efter 435 mil, med 15 mil kvar. Jag var helt slut efter alldeles för lite sömn. Men en upplevelse, det var det. På banketten efteråt fick jag sitta bredvid vinnaren, Timo Mäkinen.

Sammanlagt har han deltagit i ett tjugotal olika rallytävlingar, men från och med 1968, då Hilding Karlberg avled, la han den fartfyllda sporten på hyllan. Från 1968, och fram till pensionen för sex år sedan, har det istället varit företagsutveckling som fyllt Olof Karlbergs agenda.

Lämnade Ford

Mellan 1977 och 1984 var Olof Karlberg ordförande för Volvohandlarna i Sverige. 1984 lämnade han över Karlbergs Bilaffär till brodern Johan.

– Jag tyckte att jag hade gjort mitt. Istället startade jag Olof Karlberg AB i Norrköping, där jag sålde Saab.

1992 blev Olof Karlberg vd för Motormännens Riksförbund, där han tidigare varit ordförande. Han flyttade till Stockholm, där han blev delägare och vd för Ostermans som sålde Ford.

– Jag tog även över Ford i Linköping och Norrköping. År 2000 sålde jag min del i Ford, eftersom Ford Sverige ville slå ihop de två stora Ford-företagen Ostermans och Kindwalls till ett. Det ville inte jag.

Istället startade Olof Karlberg Viking Räddningstjänst i Stockholm. Ett norskt företag som ville etablera sig i Sverige. När företaget sedan såldes till konkurrenten Falck lämnade Olof Karlberg den branschen för att istället bli vd för SOS Internationals tekniska avdelning, där han var verksam 2006-2010 då han gick i pension.

Somrar på rallyvägar

Olof Karlberg ser Vimmerby som "sin" ort, även om han bott en del år i såväl Norrköping som Stockholm. Huset på Stationsgatan i Vimmerby är sålt sedan några månader tillbaka, numera bor han och hustrun Solveig Karlberg på gården Björnhuvud vid Göljerumsviken utanför Gunnebo. Till hösten blir det även en lägenhet i Västervik.

– Hilding köpte gården på 1940-talet, sedan dess har jag tillbringat alla somrar här, säger Olof Karlberg och blickar ut över havsviken.

– Kanske är det därför jag började med rally. Det är nämligen en halvmil riktigt fin rallyväg från Västrumsvägen in till Björnhuvud.

Olof Karlbergs deltagande i Midnattssolsrallyt mellan 1962 till 1967. Fyra målgångar på sex starter blev det. Foto: Lena Dahlberg
Olof Karlbergs deltagande i Midnattssolsrallyt mellan 1962 till 1967. Fyra målgångar på sex starter blev det. Foto: Lena Dahlberg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!