Krokig väg till Midnattssolsrallyt

Vid ratten: Anders Knutsson. Kartläsare: Christian Ingemarsson. Vägen fram mot Midnattssolsrallyt har varit krokig, men nu är debutduon från Storebro och Vimmerby snart där. – Sammanlagt har vi lagt närmare 700 timmar på att få bilen färdig, berättar Anders Knutsson.

HOPPFULLA. Christian Ingemarsson, Johnny Berglund och Anders Knutsson ser fram emot sin debut i Midnattssolsrallyt.
Foto: Micael Rundberg

HOPPFULLA. Christian Ingemarsson, Johnny Berglund och Anders Knutsson ser fram emot sin debut i Midnattssolsrallyt. Foto: Micael Rundberg

Foto:

Midnattssolsrallyt2016-06-09 13:35

Det började i fjol, som lite av ett skämt mellan Anders och Christian, som då inte kände varandra särskilt väl. Christian hade sin bil inlämnad hos det företag som Anders driver. Och de fann varandra. Anders är bilfantast och har en lång historia av att både bygga och köra rallybilar.

Christian å sin sida har ett stort bilintresse, älskar höga farter och har sedan tidigare åtskilliga licenser inom motorsport.

Ägt bilen tidigare

De båda började prata rally lite löst. Några samtal och några sms senare hade Anders och Christian gått in i skarpt läge – tillsammans skulle de satsa på att delta i veteranklassen i Svenska Rallyt. Christian fixade en tillfällig interims-licens och allt var klart, men då blev tävlingen i Värmland inställd.

– Istället bestämde vi oss för att ta sikte på sommarens Midnattssolsrally i Vimmerby och nu har jag ordnat en permanent kartläsarlicens, berättar Christian.

Sagt och gjort. En helt ”ny” bil skulle byggas och Anders gav sig ut på jakt efter ett projekt att sätta tänderna i. Och han hittade en gammal bekanting.

– Jag lyckades köpa tillbaka en Saab V4:a av 1972 års modell, som jag har ägt tidigare. Det var i slutet av 1980-talet som jag sålde den, men nu är den hemma igen, berättar Anders.

Totalrenoverad

I mars drog Anders och kompisen Johnny Berglund, själv tidigare rallyförare och numer mekare av rang, i kast med att plocka ner bilen och bygga om den för ändamålet.

– Varenda skruv är bortskruvad. Bilen är nedplockad i minsta beståndsdel, totalrenoverad och sedan byggd helt utifrån de normer som Midnattssolsrallyt kräver – att man ska åka med en Appendix-K-besiktigad bil.

Anders från Storebro och Johnny från Vimmerby träffade varandra på en rallytävling i Älmhult 1989.

– Jag hade just varit inne och haft heta diskussioner med tävlingsledningen. Då kom det en pojk som var ännu hetare. Det var Anders och sedan den dagen har vi haft många projekt ihop, skrattar Johnny.

Besiktigad och klar

På den bil som Anders och Christian ska köra i Midnattssolsrallyt om några veckor har Anders hittills lagt ungefär 220 timmar.

– Och Johnny i stort sett det dubbla. Det är makalöst vilken klippa han är. Han är noggrann och man vet att allt är perfekt gjort. Utan honom hade det aldrig gått. Det är tack varje Johnny som vi har kommit så här långt och som vi hinner bli färdiga i tid - även om det lär bli jobb in i det sista inför tävlingen, skrattar Anders.

För en kort tid sedan var besiktningsmannen Åke Hansson från Svensk Bilsportförbundet/FIA på plats i Storebro för att besiktiga Anders V4:a.

Efter närmare fyra timmars minutiös genomgång kom beskedet: Allt i sin ordning, även om bilen nu är iväg hos motorbyggaren för att korrigera ett missljud.

Fick uppleva allt

Värre då när Anders och Christian var iväg på genrep i den gångna helgen. De två ställde upp med en annan av Anders Saab V4:or i en tävling i Österbymo – detta i syfte att få träning ihop och att Christian skulle skaffa sig kartläsarvana under tävling. Och det kan man utan tvekan säga att han fick.

– Allt som bara kunde hända hände. Christian fick uppleva allt – en lättare avåkning, motorbrand, kokning, trasigt tändsystem, klockor som dog, oljerök i hela kupén samt hur det är att tvingas bryta en tävling, berättar Anders.

– Jag var helt knäckt och har aldrig varit i närheten av att uppleva något liknande. Finns det någon rättvisa överhuvudtaget så har vi igen det i Midnattssolsrallyt, avslutar Anders Knutsson.

Nyligen var Åke Hansson, besiktningsman på Svenska Bilsportförbundet, i Storebro och gick igenom Anders Knutssons bil.
Nyligen var Åke Hansson, besiktningsman på Svenska Bilsportförbundet, i Storebro och gick igenom Anders Knutssons bil.
Midnattssolsrallyt

• Midnattssolsrallyt kördes ursprungligen första gången 1950 och sista gången 1964. År 2006 återupptogs traditionen och de bilar som deltog i detta rally fick inte vara nyare än årsmodell 1975.

• Midnattssolsrallyt är en av tre deltävlingar i årets Riksmästerskap för historiska rallybilar.

• 2016 arrangeras Midnattssolsrallyt i Vimmerby 29 juni–2 juli.

• Antalet anmälda ekipage till årets upplaga var rekordstort. 220 anmälde sig till de 165 tillgängliga platserna.

• När fjolårets tävling avgjordes i skogarna runt Västerås uppskattades åskådarantalet ha varit omkring 100 000 personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!